Page 20 - James Potter – Médiaműveltség
P. 20
XVIII Előszó A könyv legjobb felhasználási módja Az egyes fejezetek elolvasása után érdemes saját ismereteink rendszerezésére is időt szánni. Minden egyes fejezetet egy „alapgondolattal” kezdünk. Ezután jön az áttekintés az adott fejezet fontos témáiról. Az áttekintésekből kivehetők az alap- gondolat fő szálai, illetve az azokat alátámasztó gondolatok is. Ezután a szöveg értő, fgyelmes olvasása kell hogy következzen. A fgyelmes olvasás nem a szavak és mondatok puszta végigpásztázását jelenti. Ehelyett azt javaslom, hogy kérdé- sekkel a fejünkben álljunk neki az olvasásnak, amelyekre menet közben, a fejezet szakaszait olvasva válaszokat találhatunk. Egy adott fejezet olvasásának befejezté- vel pedig érdemes becsukni a könyvet egy pillanatra, és visszaidézni, mi az, amire emlékszünk belőle. Vajon csak összefüggéstelen tények maradtak meg belőle, vagy rendszerezett tudás, amely az előzetes kérdéseink köré szerveződik? Amennyiben nem minden kérdésünkre adott választ a frissen olvasott fejezet, úgy ajánlatos a majd minden fejezet végén található javasolt további forrásokban is folytatni a ku- takodást. Felmerülhet a frissebb információk begyűjtésének igénye is, ehhez a „Frissítés” javaslatait ajánlom. A tömegmédia sok vetületére igaz, hogy az infor- máció gyorsan változik. Miközben e könyvet írtam, megpróbáltam az elérhető leg- frissebb tényeket és számokat idézni, de lehet, hogy ezek némelyike már elavult- nak számít, mire az olvasóhoz kerül. Végül pedig minden egyes fejezet legjobb felhasználási módja az, ha megpró- báljuk az ott szerzett ismereteket saját tapasztalatainkba is beépíteni. Ebben hiva- tottak segíteni az egyes fejezetek végén található gyakorlatok. Könyvem némiképp „önsegítő”, „önképző” jellegű, hiszen eligazítást nyújt, és gyakorlati feladatokat is ad ahhoz, hogy az olvasót magasabb médiaműveltség megszerzéséhez segítse. Senki ne gondolja azonban, hogy elég bemagolni az egyes fejezetekben ismertetett tényeket, s többet nem foglalkozni az anyaggal. Tényeket memorizálva nem jutunk előrébb a médiaműveltség növelésében. Ehelyett érdemes beforgatni az új ismere- teket azáltal, hogy saját tapasztalatainkba építjük be őket. Érdemes folyamatosan, újra meg újra feltenni a kérdést önmagunknak: „Hogyan illeszthető ez az új infor- máció mindabba, amit már tudok?” „Van-e rá példa a saját életemben?” „Hogyan alkalmazhatom ezt magam is a médiáról szerzett tapasztalásaimban?” Ennek el- kezdésében segítenek az egyes fejezetek végén található gyakorlatok. Minél in- kább gondolkodva csináljuk végig a javasolt gyakorlatokat, s minél több új gyakor- latot dolgozunk ki magunknak, annál inkább sikerül majd beforgatnunk az új ismereteket, gondolkodásmódunk természetes részévé téve azokat. Kiegészítő anyagok a könyvhöz A jelszóval védett „Instructor Teaching Site”, amely a www.sagepub.com/potter7e oldalon található, a következő kiegészítő anyagokat tartalmazza minden egyes fe-