Page 17 - James Potter – Médiaműveltség
P. 17
Előszó A legtöbben úgy gondoljuk, kellően jártasak vagyunk a médiában. Tudjuk, hogyan férjünk hozzá a médiához, hogy megtaláljuk azt a fajta zenét, játékot, információt vagy szórakozást, amit akarunk. Sok közismert ember arcát felismerjük, és sokat tudunk az életükről is. Képesek vagyunk felismerni a zenei stílusok széles válasz- tékát, és megvannak a kedvenceink köztük. Könnyedén üzenünk fotókkal, videók- kal, szöveggel, s aztán feltöltjük ezeket az internet különböző oldalaira. Nyil- vánvalóan tudjuk, hogyan szolgáltassunk magunkról vagy nyerjünk másról információt a médián keresztül, hogyan szórakozzunk általa, s hogyan használjuk arra, hogy előállítsuk a magunk üzeneteit, és megosszuk másokkal. Jártasak vagyunk a médiában? Igen, természetesen. Már igen sok információt halmoztunk fel magunknak, és fgyelemre méltó hozzáértésre tettünk szert. Van néhány képességünk, mint például hogy beszélünk egy adott nyelvet, értelmezni tudjuk a fényképeket, és képesek vagyunk követni a narratívákat, amelyek valójá- ban mind jelentős eredménynek számítanak, még akkor is, ha ezeket gyakorta ma- gától értetődő dolgoknak gondoljuk. S bár jó, ha nem siklunk el a felett, amit elértünk, az is fontos, hogy felismer- jük, mindannyian szert tehetünk sokkal nagyobb jártasságra is a médiában. Sok szempontból elmondható, hogy médiaműveltségünk általános szintje jelenleg vél- hetően ugyanaz, mint serdülőkorunk elején volt. Azóta persze hatalmasat növeke- dett az információbázisunk bizonyos médiaüzeneteket illetően, mint például a ze- nei slágerek, internetes honlapok, flmek, tévéműsorok esetében. Más területeken azonban ez nem mondható el – ilyen például a tömegkommunikációs ipar gazda- sági vetülete, amely a szektort irányítja, vagy hogy hogyan dől el, melyik tartalom kerül közzétételre, s hogy a tartalmak folyamatos áradása miként befolyásol min- denféle rejtett módokon bennünket mint a társadalom tagjait. Így tehát, bár jelen- legi médiaműveltség-szintünk sok mindenre elég a média világában, sokkal in- kább kezünkbe vehetnénk az irányítást, és többet is kihozhatnánk a médiából – ha további területeken is növelnénk a tudásunkat