Page 18 - James Potter – Médiaműveltség
P. 18
XVI Előszó Minél inkább tudatában vagyunk annak, hogyan működik a tömegmédia, s mi- lyen hatással van ránk, annál inkább vonhatjuk irányításunk alá ezeket a hatáso- kat, s annál inkább elkülönülünk így a többi médiafelhasználótól, akik életük je- lentős részét átengedték a médiának anélkül, hogy ezt észrevették volna. Ez pedig nem is csak időt és pénzt jelent, pedig már ez is megfontolandó. Azt is ideértem, hogy a legtöbben hagyják, hogy a tömegmédia programozza őket. A tömegmédia igen kifnomult módszerekkel képes manipulálni a vele kapcso- latos szokásainkat, és befolyásolni a világról alkotott képünket. A média folyama- tosan formálja a kapcsolatokkal, vonzó megjelenéssel, sikerrel, közismertséggel, egészséggel, hírképes történésekkel, problémákkal és megoldásokkal kapcsolatos elvárásainkat. Általában ahhoz van elég tudásunk, hogy a mindennapi életünkben boldoguljunk – más szóval képesek vagyunk megtalálni a szükséges üzeneteket, és úgy feldolgozni őket, hogy az javunkra és örömünkre váljon. Ezek az üzenetek azonban működésbe lépnek az elménkben azáltal, hogy észrevétlenül átformálják a gondolkodásmódunkat (miről mit hiszünk). Egészen addig, amíg tudatára nem ébredünk, hogy gondolkodásmódunk milyen nagy mértékben a média hatása alatt alakult ki, és hogy a média miként érte el ezt az átalakulást, nem mást teszünk, mint az állandó, fnoman adagolt befolyásukról megfeledkezve sodródunk a média átjárta világban. Amint azonban a médiaműveltség perspektívájából kezdjük szem- lélni a dolgokat, láthatjuk, hogyan működik ez a befolyásolás, s ennek megértése segít visszavennünk az irányítást a gondolkodásmód-formáló folyamatban. Ha jár- tasságot szerzünk a médiában, azzal növeljük abbéli képességünket, hogy fokoza- tosan eloszlassuk a média által diktált defníciókat, és kitöröljük azokat a „kódo- kat”, amelyeket a média programozott a felfogásunkba, majd pedig ezek helyére saját gondolatainkat telepítsük. E könyv célja, hogy bemutassa a médiában szerezhető jártasság, a médiamű- veltség perspektíváját, és segítsen abban, hogy nagyobb befolyásra tegyünk szert a médiahasználatban ahhoz, hogy elérhessük saját céljainkat, s ne a média használ- jon bennünket önnön céljai elérésére. E könyv 20 fejezetből áll, s ezek hét részre tagolódnak, a következő címekkel: Bevezetés, A közönség, Az iparág, Tartalom, Hatások, Szembesülés a problémák­ kal és Ugródeszka A Bevezető című rész két fejezete a következő kérdéseket teszi fel: „Miért kell tennem azért, hogy nagyobb jártasságra tegyek szert a médiában? Hogyan fogjak neki ennek a feladatnak?” Az 1. fejezetben kifejtem, miért fontos, hogy kellő médiaműveltségre tegyünk szert. A 2. fejezet bemutatja, amit „média- tudatos megközelítésnek” nevezek A II. rész három fejezetben igyekszik segíteni abban, hogy a közönségről gyűjt- sünk tudást. A 3. fejezet a közönségre irányítja a fgyelmet, méghozzá az egyén nézőpontja szerint, míg a 4. fejezet a tömegkommunikációs iparág szemszögéből vizsgálja azt. Az 5. fejezet felteszi a kérdést: „Speciális közönségnek számítanak-e a gyerekek?” Ez a fejezet arra mutat rá, hogy a gyerekek bizonyos szempontból különleges közönségnek számítanak, de ugyanígy a kamaszok, fatal felnőttek és az idősek is.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23