Page 10 - A médiáról neked, 2. rész
P. 10
8 TERMÉK minden olyan áru vagy szolgáltatás, amit el lehet adni, tehát van olyan fogyasztó, akinek szüksége van rá. Termék az új mobiltelefonod A fogyasztás ĄI 7 LĄ:Ĭ<ħB?7Z :; 7P ;BĬ;JĬ alkalmazások is. Mi a kedvenc cipőmárkád? Tudod-e, hány gombóc fagyit eszel meg egy évben? Hány vonalzót hagysz el egy tanévben? Mennyi áramot fogyaszt egy hónapban a hűtőszekrényetek? Hányszor nyomod meg a tévé távkapcsolóját egy hét alatt? Hány kakaós csigát tudsz venni egy hónap alatt a zsebpénzedből? Ezek mind-mind olyan kérdések, amelyek a fogyasztásunkról szólnak. A fogyasztói kultúrában a vásárlás, áruk, termékek beszerzése és használata, illetve termékermékermék kek bek bek bek t t t t )$ç 07 0 07 07,)$ç)1 1ç0,(,)$ç)7,)$ç)1)$,)$ç)1 1ç0,(1 07,)$ç)1 1ç0,( &$ć+6 "3ć1")" 1ç/0 ! ),*Ǿ 7 "* "/"( "$6Ų11ć)ć0ć+"( *"$% 1ç/,7Ń '"))"*7ň'"ǽ Száz évvel ezelőtt nem a fogyasztás mennyisége vagy minősége határozta meg, hogy egy ember a társadalom mely csoportjához tartozik, hanem elsősorban a származása, a családja vagyona vagy éppen nincstelensége. Sok család asztalára az került, amit nagy nehezen meg tudtak termelni. Új ruhát csak akkor vettek, ha a régi tönkrement. Jellemzően nem mentek nyaralni, sőt nem is tudták, mi az a nyaralás. A 20. század második felétől a társadalomban elfoglalt helyünket egyre inkább az határozza meg, hogy mit, mennyit és hogyan fogyasztunk, azaz milyen termékeket, szolgáltatásokat vásárolunk magunknak és a családunknak. A változások ,( )"$&+(ç 7 ć)"107ģ+3,+ ) ç)1 )ç+,0 "*")("!ć0" ć0 1ņ 07 !&!ň. Mára a fogyasztás, árubősé á árubősé ség tg ttg tg t á árubősé az árubőség természetessé vált. Az élelmiszerboltban sokféle áru közül választhatunk, követjük, hogy mi a divat, sokféle ruhát és eszközt vásárolunk, és van elég szabadidőnk, hogy mindazt, amit megvásároltunk, élvezni is tudjuk. Azonban ennek negatív következményei is vannak. A sok áru előállításához rengeteg nyersanyagra, energiára van szükség. Az is előfordulhat, hogy azok az emberek, akik előállítják az árucikkeket, nem kapnak megfelelő fizetséget, azaz kizsákmányolják őket. Emellett a termelés és fogyasztás során nagyon sok hulladék, szemét keletkezik, ami megbontja a Föld természetes egyensúlyát. 7 "* "/&0ć$ (ņ7ņ0 #")")ň00ć$" ņ)! k k kö környezeöttdtöörnyezettuyörnyezettudatos y y megóvása, de minden egyes ember maga is tehet az egészséges környezetért. A környezettudatos életmód a 21. században a legfontosabb kérdések egyikévé vált. Médiafogyasztás – médiahasználat A fogyasztói társadalom elképzelhetetlen a média világa nélkül. Ahhoz, hogy tájékozódni tudjunk, eligazodjunk a termékek, szolgáltatások világában, szükségünk van a média által kínált információkra, és a szabadidőnk nagy részét is a média világában töltjük el. A digitális technológia robbanásszerű változást eredményezett a kommunikációban: az információ sokszorosításának, A fogyasztói kultúrában az embereknek (fogyasztóknak) folyamatosan újabb SZOLGÁLTATÁS az a termék, amely nem kézzel fogható, nem sokkal több termék keletkezik, mint amennyi valójában elfogy – ez az •*- Î+§ és újabb árura van szükségük, ráadásul a vásárlás örömet okoz. Ezért mindig JòH=OZ CĄ=?I IPŀAIĄ= L7D HòZ ĄI C;=LòIòHEB@òA ;BĬòBBĕJħ@òJħBZ forgalmazójától, aki – akár valamilyen áruval – kereskedik vele DD;A 7P 7 AĪL;JA;PCĄDO;Z >E=O 7 AĕDòB7J >7JòHEPP7 C;= 7 ;JĄI H;CĄDOĄ8;D !BO;D 7P ?DJ;HD;J L7=O J;B;òP? ;BĬ7:òIZ 7C;BO;A 7 L;LĬA IPòCòH7 a jelenséget a cégek marketingeszközökkel (reklámozás) igyekeznek minél inkább hasznos és érdekes élményforrást, tevékenységet, információt kihasználni. Mára a termelés és a fogyasztás olyan mértéket öltött, nyújthatnak. A kereskedelmi média (pl. RTL Klub, TV2, Juventus hogy komolyan veszélyezteti természeti környezetünket. *ò:?ħS K=O7DĽ=O òHKA7J AĕDòBZ C?DJ 7 F?79 CòI IP;H;FBĬ?Z C?DJ az autós vagy a divatcégek. A média árui többnyire „megfoghatatlan” A KÖRNYEZETTUDATOS módon gondolkodó ember felismeri, hogy IPEB=òBJ7JòIEA TFB CŁIEHEASZ :; 9ĄB@KA K=O7DĽ=O 7 8;LĄJ;B DĪL;BĄI;Z a túlzott termelésnek és fogyasztásnak veszélyei vannak, ezért korlátozza mint bármely más, kézzelfogható árucikk esetében. 7 E=O ħL@7Z @;B;DB;=? òBB7FEJò87D ĬH?PP; C;= 7 L?Bò=EJ
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15