Page 11 - A médiáról neked, 2. rész
P. 11
9 Ahhoz, hogy minél jobban A TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ olyan JK:@KDA Jò@ĄAEPħ:D?Z IEAIPĕDŁ kommunikációs forma, amely nagyszámú MÉDIAKÍNÁLATra van fogyasztóhoz jut el valamilyen technikai eszköz IPŀAIĄ=Y L7=O?I C?DĄB AĪPL;JĕJĄIĄL;B l,ĪC;=;Ij 7PĄHJ ?IZ C;HJ IPòCJ7B7D JĪ88<ĄB;Z ;=OCòIJħB ;BJĄHĬ CĄ:?7ŀP;D;J @KJ>7J ;B >EPPòDAZ 7C;BO;A;J eszközön, minél szélesebb, IPòCJ7B7D IP;HPĬ AĄIPĕJ>;J %7 CòH C? C7=KDA IEAIPĕDŁ88 LòB7IPJĄAH7 ?I AĪDDO;D LòB>7JKDA 7P ŀP;D;J AŀB:Ĭ@ĄLĄ tárolásának új dimenziói nyíltak meg. Ennek következménye például az, hogy sokféle eszközön keresztül férhetünk hozzá azonos tartalmakhoz: egy filmet megnézhetünk moziban, tévében, DVD-n, számítógépen, de akár egy okostelefonon is. A tartalmak könnyen tudnak utazni, sok csatornán, sok emberhez juthatnak el anélkül, hogy az embereknek mozogniuk kellene. A digitális talmaalmaalmatalma m sokf m sokf m sokféle tartéle tartéle tart médiakörnyezetben sokféle médium sokféle tartalmat kínál. Az új médiakörnyezet alapvetően megkommunikációmmunikációgkommunikáció c töme t tö ö töm alakította át az emberek közötti kommunikációt. Korábban a tömegkommunikáció csatornáin c c c c jellemzően egyirányú kommunikáció zajlott, a közönség a médiumok által előállított tartalmakat fogyasztotta. Az új kommunikációs technológiák elterjedésével, az internet fejlődésével azonban a kommunikáció többirányúvá vált. Interaktív médiafelületek jöttek létre, amelyeken a felhasználó is alakítani tudja a tartalmat, például kommentelhet, és aktív részese lehet a zajló kommunikációnak. Emellett az internet számos nagy forgalmú platformot kínál saját tartalmaink másokkal való megosztására. A Youtube videomegosztó oldalra bárki szabadon feltöltheti, nyilvánosságra hozhatja a maga által készített videót. Ezáltal az internetre feltöltött tartalmaink bárki számára hozzáférhetővé válnak. - 007ģ3 *ć!& #,$6 071ç0 ć0 "#,$ !ç0 *"))"11 "$6/" '"))"*7ň 7 (1ģ3Ǿ /ć073ć1")1 &$ć+6)ň *ć!& % 07+ç) 1ǽ Az előbbire példa a tévézés, amikor a néző a csatorna által kínált műsorfolyamot követi, ezzel szemben az interneten való böngészés, videonézés, blogolvasás vagy hírfogyasztás sokkal nagyobb aktivitást igényel, sokkal több választási helyzetet kínál. Rajtunk múlik, hogy milyen oldalakat nyitunk meg, milyen hiperlinkekre klikkelünk. A médiafogyasztás pe l e e döntések sorozata, aminek alapján kialakulnak a saját médiafogyasztási si szokásaink: mikor, mit, mennyi ideig nézünk, mire klikkelünk, kivel és mennyi ideig mennyi ideig lennünk chatelünk, stb. Noha mindez látszólag saját döntésünk, tudatában kell lennünk Jegyzeteim: ytársaink annak, hogy döntéseinket befolyásolják a családunk, barátaink, osztálytársaink fogyasztási szokásai. puló A médiakörnyezet sokszínűsége lehetőséget kínál a választáson alapuló aktív használatra. Önmagában azonban a kütyük használata nem elegendő endő ahhoz, hogy valaki fogyasztóból tudatos felhasználóvá váljon. Ehhez szükség zükség ek van néhány szabály betartására, odafigyelésre, tanulásra és az idősebbek kra tapasztalatainak meghallgatására. Ahhoz, hogy megtaláljuk a számunkra ezni fontos információkat, hogy ne vesszünk el a részletekben, hogy értelmezni tudjuk a látottakat és olvasottakat, illetve megfelelően fel is tudjuk használni őket, tudatosan kell közlekedni az információs rengetegben. g g A KOMMENT az online véleményalkotás egy A HIPERLINK olyan kapocs, hivatkozás, 7C;BO AĄJ AŀBĪD8ĪPĬ :EAKC;DJKCEJ szövegtípusa: megjegyzés, amelyet egy cikkhez, AĪJ ĪIIP; ;=OCòII7B P ?DJ;HD;J;D egy Facebook-bejegyzéshez, de akár egy képhez a médiaszövegek így kapcsolódnak L7=O L?:;ħ>EP ?I <ŁP>;JŀDA P 7 CĄ:?ò8ħB ;=OCòI>EP ";BPĄI; 7Bò>ĽPEJJ IPĪL;=Z ĄHA;PĬ ŀP;D;J>;P A7F9IEBħ:ħ 7PEDD7B? LòB7IPZ ?BB;JL; >7 7 AKHPEHJ <ĪBĄ L?IIPŀAZ AĄP L?IIP79I7JEBòI B;=;=OIP;HŁ88 Cħ:@7 7B7AĽH7 LòBJ
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16