Page 12 - A médiáról neked, 2. rész
P. 12
10 Kitekintő • Digitális bennszülöttek és bevándorlók Ti, mai gyerekek, fiatalok egy új generációba tartoztok. Ti beleszülettetek a digitális eszközök világába: a számítógép, a tablet, a mobiltelefon számotokra olyan természetes, mint az autók vagy a könyvek, ezért digitális bennszülötteknek is nevezünk benneteket. :-) Azok számára, akik már felnőttként vagy nagyobb gyerekként ismerkedtek meg a digitális eszközökkel, mindez kevésbé ismerős, nekik többet kell tanulniuk, ezért őket digitális bevándorlóknak nevezik, hiszen ők „kívülről” érkeznek a digitális világba, míg ti beleszülettetek. Ennyire gyors technikai fejlődés még nem volt a világ történetében, ezért a tudósok kíváncsiak arra, hogy a mai gyerekek hogyan gondolkodnak, tanulnak, mi az, amit jobban tudnak a felnőtteknél, és mi az, amiben a felnőttek élettapasztalata segítheti a gyerekeket a digitális világban is. Ti már sokkal gyorsabban, biztosabban használjátok a kütyüket, mint a felnőttek többsége. Jobban értitek a gépek nyelvét, és kevésbé kell gondolkodnotok azon, hogy mit mire lehet használni. Sokszor előfordul, hogy egyszerre több eszközt használtok (chateltek, zenét hallgattok, és közben kalandoztok a világhálón), ezt hívják multitaskingnak. A tudósok szerint a multitasking komoly változást hoz az emberek életébe: az így felnövő generációk gyermekeinek figyelme, tudása másképpen alakul, mint a szüleiké, nagyszüleiké. Például kevésbé türelmesek, nehezebb számukra az elmélyült figyelem, ugyanakkor sokkal több információt tudnak begyűjteni, és jellemzően azonnal reagálnak a körülöttük megjelenő üzenetekre, eseményekre. Egy másik fontos különbség a tanulási módszereitekben, az ismeretszerzésben jelenik meg. Nektek már természetes, hogy nem lexikonokban keresgéltek, és tudjátok, hogy az interneten bármit meg lehet találni. Míg azonban a felnőttek az információt az interneten szakértőktől, a Wikipédiáról, szakmai cikkekből és fórumokról szerzik, ti sokféle irányból, főleg egymástól gyűjtögetitek. Könnyebben dolgoztok együtt, és közösen építitek a tudásotokat, a saját tempótokban. Jobban tudtok „pásztázni”, válogatni az információhalmazból, és képeket használni a szövegek mellett. A felnőttektől azonban megtanulhatjátok, hogyan lehet eldönteni egy az internetről származó információról, hogy megbízható, hiteles és fontos-e. Hogy hogyan ne vesszetek el a részletekben. Segíthetnek azzal, hogy elmagyarázzák, ami nem érthető, szokatlan
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17