Page 18 - A médiáról neked, 3. rész
P. 18
16 BEFOLYÁSOLÁS ÉS MANIPULÁCIÓ A CĄ:?7ŀP;D;J J7HJ7BC? ĄI 7IPDòBòI7 NOĕBJZ =O7AH7D L7B7C?BO;D ;BAŀBĪDĕJĄII;B ĄI =O;B;C<;B>ĕLòII7B ?I L?Bò=EI7D @;BP;JJ 7JòIEAZ 7C;BO;A J?BJEJJ7A ?IZ L7=O?I H;ABòCEPòIH7Z 7 8;7IPDòBD? 7P ĄIPB;BĄI? ?D=;HAŀIPĪ8ĪJ ;B D;C ĄHĬZ >7JòIKA7J JK:7J 7B7JJ A?<;@JĬ ŀP;D;J;A;J A reklám a fogyasztói kultúrához szorosan kapcsolódó műsortípus, a tömegkommunikáció kereskedelmi-üzleti működésének egyik legfontosabb formája. Fő szerepe a befogadók fogyasztásra ösztönzése, a reklámozott termék vagy szolgáltatás eladásának segítése – azok vonzó, kívánatos bemutatásával és a velük kapcsolatos olylyásolást máslyásáolyásolást l befoefolyfoolyf legfontosabb információkkal. A befolyásolást mint a meggyőzés nyílt formáját fogalmilag és a média b b be be b i láulácipuláci man működésében is meg kell különböztetni annak rejtett formájától, a manipulációtól. iótól.liótóliótólótól A reklámnak nagy szerepe van a médiaipar fenntartásában. A reklámcélú adásidő és felületek megvásárlásakor a reklámozó az így elérhető befogadók tömegeiért mint lehetséges vásárlókért fizet a médiaintézménynek. Ezzel hozzájárul az internetes portálok, a televíziós és rádiószerkesztőségek, a nyomtatott sajtó fenntartásához és működtetéséhez. Mi befogadók e folyamatban pedig egyszerre vagyunk a reklámok üzeneteinek fogyasztói, ugyanakkor árucikkek, a piaci szereplők számára értékesített, c cél cé c c c cél lehetséges vásárlóközönség. Vagyis az úgynevezett célcsoport – amelynek meghatározása függ a reklámozott lcsoport –tcsocsocscsoport –to cél termék típusától és jellegzetességeitől, a reklám formai megoldásaitól és hangvételétől, a reklámozásra használt médiumtól is. A reklám hatásának alapja a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos jól megválasztott és imidzsidzszs k pontosan eltalált imidzs kialakítása. A reklám lélektanával foglalkozó kutatások szerint a hatásos imidzs t t imid t t k k k k megteremtése az emberi élet fenntartásában és minőségében alapvető szerepet játszó szükségletekre épül. Ezeket csoportosították is: alapvető fizikai vagy biztonságra vonatkozó szükségletek, önmeghatározási és az érzelmi létminőséggel kapcsolatos szükségletek, illetve az önmegvalósítási szükségletek. Melyek azok a mindnyájunkban meglévő szükségletek (külön-külön vagy akár kombinálva), melyek kielégítését az egyes reklámok ígérik? • A környezetünk feletti befolyásolás, uralom szükséglete; • A sikeresség, a sikervágy szükséglete; • Az önállóság szükséglete; • Az érzékszervi örömök szükséglete (amikor valami egyszerűen jóleső, kellemes érzés); • A tét nélküli játékosság szükséglete; • Önmagunk kényeztetésének szükséglete (erősen összefügghet az érzékszervi örömökkel); • A másokkal való törődés, a gondoskodás szükséglete; rsadalmi célú reklámoksadalmi césadalmi célúalmsadalmi célú reklámokadalmi célú re tá tárárár • Az elkerülés, a kitérés szükséglete (a társadalmi célú reklámokban gyakori, összehasonlításon alapul); t t t t • Az alapvető létfenntartási szükségletek; • Az engedelmeskedés, a csoporthoz, trendhez/divathoz való tartozás szükséglete; • A szexualitás megélésének szükséglete; • A feltűnési, kitűnési, különbözési vágy szükséglete; • A társas kapcsolatok szükséglete; • A támaszkeresés és biztonság szükséglete; • Az erkölcsi és szociális rend (világos és követhető viselkedési szabályok iránti vágy) szükséglete; • A kíváncsiság, az újat keresés, a felfedezés szükséglete; • A gyönyörködés és gyönyörködtetés szükséglete. Az elénk kerülő reklámok – attól függően, hogy a termék vagy szolgáltatás reklámoztatója milyen lgget g béjének béjékörbéjénekgörbéjének g kereskedelmi célt kíván elérni, illetve a termék az életgörbéjének mely szakaszában tart – többfélék lehetnek: z z z éélé CÉLCSOPORT A 8;;JIĄ=;I LòIòHBħA87D 7 J;HCĄAA;B ĄI 7DD7A 8;>7JòHEB>7Jħ 7 H;ABòCEPEJJ J;HCĄA L7=O IPEB=òBJ7JòI C;=IP;HPĄIĄL;BZ 8?HJEABòIòL7B ĄI >7IPDòB7JòL7B @;BB;=P;J;IIĄ=;?Z 7 H;ABòC IP;H;FBĬ? ĄI CòI 7D=LĄJ;B;-IJĕBKI7Z DO;BL? C;=E=O 7 H;ABòC AĄF;I-; 7 J;HCĄA;J ĄI 7 J;H@;IPJĄIĄH; LòB7IPJEJJ CĄ:?KC IP;H?DJ LEDPħD7AZ AĕLòD7JEID7AZ 7 J;HCĄA;J