Page 25 - A médiáról neked, 3. rész
P. 25
23 Tükörszoba Nézd meg az Együtt a fogyatékossággal élő emberek elfogadásáért-kampány – egy bírósági tárgyaláson játszódó ( https://www.youtube.com/watch?v=sPCiTDAvnv8 ) és – egy állásinterjún játszódó https://www.youtube.com/watch?v=btncEhMN0L0 reklámfilmjét! A két társadalmi célú reklámban közös, hogy a bennük megjelenő téma ha nem is kifejezetten társadalmi tabu, de ritkán merünk beszélni róla. Mintha kellemetlen volna bizonyos témákat szóba hozni… Éppen ez ellen a „kellemetlen” és káros csönd ellen, a szolidaritás hiánya ellen emeli fel szavát ez a két reklám. Válaszd ki az egyiket, és elemezd az alábbi szempontok átgondolásával, hogy hogyan éri el a hatását: Mit látsz Kinek a nézőpontjával azonosulsz? Mit gondolsz, miközben ezt látod? („Hangosítsd a képen? ki” a fejedben lévő gondolatot. Például: (Írd le „Egy …………………………..-t látok” beállításonként, „Jé, hát ő……………………..” sorban.) „Igen, megszoktam, hogy…….”) 1. beállítás: 2. beállítás: 3. beállítás: … … Most vizsgáld a másik reklámot! • Ez is egy találkozást ír le, melynek során a szereplők két csoportra oszlanak: vagyunk „mi”, és van „ő”, aki más. Milyen tulajdonságokat kapcsolhatunk az egyik, milyeneket a másik csoporthoz? Mi: Ő: • Változik-e a filmek közben a befogadó értékelése? Változik-e az a tulajdonságegyüttes, amelyet a magától „különböző” szereplő(k)höz rendel? • Milyen érzésekkel nézheti a befogadó a filmeket? Mit gondolsz, változik-e közben a viszonyulása a fogyatékossággal élőkhöz? Gondolkodj el azon a kommunikációs folyamaton, amelyben üzenetként működhet ez a reklám, s válaszold meg az alábbi kérdéseket: • Ki üzen általa? Mit? Milyen céllal? • Ki alkotja a célközönséget? Te vajon hozzá tartozol-e? Miért? • Milyen érzelmi hatást érhet el? • Kinek az érdekét szolgálja? És még? És még? Készült Alexandrov Andrea társadalmi célú reklámokról szóló óraterve nyomán.