Page 260 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 260
258 Műveljük a médiát! pont, 2014). A kezdeményezés alapvető feladata a médiaműködés és a tartalomké- szítés megértésén túl magabiztos kétkedéssel és egészséges kritikával felruházni a gyermekeket az önvédelemre a mediatizált mindennapokban, mindezt a pedagógu- sok aktív bevonásával A médiaértést csak úgy érdemes integrálni, ha ez az integráció egyidejűleg több szinten valósul meg: – a tantárgyak szintjén: a szegregált „médiaismeret” tantárgy helyett a többi tan- tárgyba beépített részkészségek oktatása (pl. kisflm forgatása irányított témá- ban, infografka-készítés egyéni kutatási eredményekről, digitális történetmesé- lés, fotómontázs készítése, blogolás egy-egy aktuális tananyaghoz kapcsolódóan stb ); – a készségek szintjén: a társas készségek segítése blogolással és kommenteléssel, a csapatban dolgozás képességének fejlesztése média-projektmunkák formájá- ban, a technikai készségek fejlesztése új webes tartalmak kezelésének elsajátít- tatásával stb ; – a résztvevők szintjén: a digitális bevándorlók (tanárok) és javarészt digitális bennszülöttek (tanulók) közötti árkok betemetése vagy legalábbis erre való tö- rekvés, legyen szó kompetenciákról, médiapesszimizmusról és médiaoptimiz- musról, a lehetőségek és veszélyek értékeléséről; – a médiumtípusok szintjén: az ó- és újmédia mesterséges dichotómiájára épített tanmenetek helyett annak felismerése és felismertetése, hogy az újmédia nem ugyanaz, mint az új média (Aczél, 2014), ennélfogva egyszerre van szükség a tömegkommunikáció és az újmédia mechanizmusainak tanítására ahelyett, hogy ezt a kettőt elkülönítetten kezelnénk; – a kutatói attitűdök szintjén: a normatív-kritikai megközelítések és a formalista- strukturalista „médiaiskolák” megközelítéseinek egyidejű bemutatása önmagá- ban elég kritikai eszközt képes adni a tanuló kezébe, hogy a média veszélyeit és lehetőségeit – platformoktól függetlenül – egységesen értse meg, értékelje és rendszerezze A médiaértés skálázhatósága ugyanakkor szinte lehetetlen: mivel nem keverendő össze a médiaalkotói kompetenciákkal, nincs benne olyan instancia, amelynek mentén megállapítható a foka, mértéke, nagysága vagy mennyisége Afféle ideál- ról van inkább szó, amelyre törekedni lehet, de tökéletesen megvalósítani soha – már csak a média természetének gyors változásai miatt sem. Szerencsére azonban a médiaértés nem pusztán szaktárgy vagy kompetenciacsokor, hanem tükör, ame- lyen keresztül a társadalomba nyerhetünk betekintést. Jelentős egyszerűsítéssel: a média értése a társadalom jobb megértését szolgálja. „Tudjuk a közösség szabályait; ismerjük a közösség jótékony hatását egyéni éle- tünkben. Ha valahogyan utat találnánk a tudásunk hídján át, nem lehetnének ezek a szabályok gyógyító hatással az egész világra nézve? Bennünket, emberi teremté-
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265