Page 27 - James Potter – Médiaműveltség
P. 27
Miért szükséges nagyobb médiaműveltségre szert tennünk? Az első kihívás, amellyel mindannyian szembesülünk, amikor új ismeretanyaggal találkozunk, az a motiváció. Azt kérdezzük magunktól: miért tegyek én annyi erő- feszítést, hogy mindezt elsajátítsam? Megéri nekem a fáradságot mindezt a megta- nulni? Az első válaszaink ezekre a kérdésekre minden bizonnyal arra vezetnek ben- nünket, hogy a médiaműveltségünk bővítése nem éri meg a fáradságot, mivel már jól ismerjük a médiát. Számtalan weboldalt, alkalmazást, énekest és hírességet is- merünk Képesek vagyunk hozzáférni a szórakoztató és információs média széles tárházához, miért kellene még többet tudnunk a médiáról? Ez a könyv meg fogja mutatni a választ erre a kérdésre Betekintést enged a médiával kapcsolatosan olyan kulcsfontosságú dolgokba, amelyek folytán látókörünkbe kerülnek a médiá- val kapcsolatos eddig ismeretlen területek is. Kiszélesedő látóköre révén pedig az olvasó még szorosabb irányítás alá veheti a saját médiaterhelését, és így több érté- kes információt szűrhet le a médiaüzenetekből. Kezdjünk is hozzá! Ebben a fejezetben átfogó képet fogok nyújtani a médiakörnyezetről, hogy meg- mutassam, komoly információs problémával szembesülünk nap mint nap. E prob- léma szokásos kezelése általában jól működik napi szinten, de hosszú távú haté- konysága kérdéses Más szóval a hátrányok hosszú távon nagymértékben túlsúlyba kerülnek a rövid távú előnyökkel szemben. Az információs probléma Kultúránkat át- meg átjárják a média üzenetei – sokkal nagyobb mértékben, mint amit az ember érzékelni képes Hollywood több mint 700 órányi játékflmet jelentet meg évente, ami hozzáadó- dik ahhoz a több mint 100 000 órányi flmanyaghoz, amit a megelőző évek alatt kiadtak. Mi több, egy olyan videoplatform felhasználói, mint például a YouTube, több mint 100 000 órányi új videoanyagot töltenek fel naponta (forrás: YouTube, 2013). A kereskedelmi televíziók világszerte hozzávetőleg 48 millió órányi video-