Page 28 - James Potter – Médiaműveltség
P. 28
4 I. rész: Bevezetés üzenetet hoznak létre évente, míg a rádióállomások 65,5 millió órányi saját műsort sugároznak minden évben. Jelenleg több mint 140 millió létező könyvet tartunk számon, és naponta további 1500 új könyv jelenik meg világszerte. És persze ott a világháló – vagyis az internet –, s ez olyan óriási, hogy senki sem tudja a valós méretét. A Google körülbelül egy évtizeddel ezelőtt kezdte meg a weboldalak in- dexelését, és jelenleg 13,4 milliárd oldalnál tartanak a világhálón (de Kunder, 2013), amely becslések szerint csupán 1%-a az összes weboldalnak (forrás: Sponder, 2012). Gyorsuló növekedés Nem elég, hogy már most telítve vagyunk médiaüzenetekkel, ez a telítettség egyre gyorsuló ütemben növekszik. Több információt generáltunk, amióta e sorok olva- sója megszületett, mint amennyit születéséig a történelem során feljegyeztek, és az ütem azóta is gyorsul. Becslések szerint csupán két évre van szükség ahhoz, hogy a teljes információmennyiség megduplázódjon (Silver, 2012). Miért hozunk létre ilyen temérdek információt? Ennek egyik oka az, hogy ma több ember hoz létre információt, mint valaha. A valaha született tudósok fele ma is él, és információt hoz létre. Továbbá azon emberek száma, akik ebben az or- szágban (USA) magukat zenésznek tartják, az utóbbi négy évtizedben több mint duplájára emelkedett, a művészek száma megháromszorozódott, az írók száma pe- dig ötszörösére emelkedett (U. S. Bureau of the Census, 2013). Egy másik ok, hogy a mai technológia több és könnyen használható platformot biztosít az információ megosztásához, azaz mindenki képes nagyszámú közönség felé információt létrehozni és megosztani azt velük Már nem kell zenésznek lenni ahhoz, hogy valaki írjon egy dalt – elég, ha a Garage Bandet vagy más számítógé- pes szintetizátort használ hozzá. Nincs szükség szerződésre egy zenei kiadóval, ha bárki saját dalait szeretné terjeszteni. Bárki lehet hobbiját gyakorolva is újságíró, regényíró, fotós, flmes vagy akár videojáték-tervező is, hiszen ugyanúgy el tudja juttatni az üzeneteit emberek millióihoz, mint a prof alkotóművészek. Formailag kevésbé jelentős információt is generálhatunk, pl. e-mailek és twitterüzenetek for- májában. Ma 2 milliárd internetfelhasználó van világszerte, ők 300 milliárd e-mail üzenetet fogadnak és küldenek összesen naponta; a Twitterre naponta 500 millió üzenet kerül fel; a Facebook jelentése szerint pedig 100 millió fényképet töltenek fel rá a felhasználók naponta (Pingdom, 2013). Nagyfokú terhelés A média nagyon vonzó dolog, ezért évről évre több időt fordítunk a médiaüze- netekre. Az elmúlt három évtizedben az összes médiahasználattal kapcsolatos új kutatás azt mutatta, hogy az átlagember évről évre több időt tölt vele, s jobban be-
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33