Page 29 - James Potter – Médiaműveltség
P. 29
1. fejezet: Miért szükséges nagyobb médiaműveltségre szert tennünk? 5 vonódik a média világába – szaknyelven szólva egyre nagyobb médiaterhelésnek teszi ki magát. Egy mai fatalember élete során például a médiaterhelés növekedése javarészt a videojátékokból és a számítógép használatából fakad, ami tipikusan más médiahasználattal, különösen zenehallgatással vagy televíziózással egyidejű- leg történik (D. F. Roberts és Foehr, 2008). A médiaterhelés jelenleg leggyorsab- ban növekvő területe az ún. közösségi média, amely évi 37%-os növekedést mutat számítógépeken és 63%-ost a mobil eszközökön (Nielsenwire, 2012). Teljesen világos tehát, hogy a média különösen fontos része mindennapi éle- tünknek. Közvetlen vagy közvetett módon, de folyamatosan kapcsolatban vagyunk a médiával. Közvetlen terhelésről beszélünk, amikor médiaüzenetet kapunk, pl. meghallgatunk felvételről egy dalt, megnézünk egy videót, vagy böngészünk az interneten. Közvetett terhelés akkor történik, ha egy médiaüzenet valamely részle- tére gondolunk olyan helyzetben, amikor nem vagyunk közvetlen médiaterhelés- nek kitéve; ide sorolható, amikor médiaüzenetekről beszélgetünk barátainkkal, vagy amikor azon gondolkodunk, miért is tetszik nekünk egy adott dal, vagy ami- kor értékítéletet hozunk barátainkról olyan emberi tulajdonságok alapján (pl. von- zó küllem, szellemesség, megbízhatóság stb.), amelyeket a média szabott meg. Információval telített kultúránkban élve a médián keresztül folyamatosan kapcso- latban vagyunk barátainkkal, a társadalommal és az egész világgal. Lépést tartani Hogyan tarthatunk lépést ilyen temérdek információval? Az egyik lehetőség erre a fgyelemmegosztás (az ún. „multitasking”). Egy a közelmúltban készült, média- használattal kapcsolatos kutatás eredményei szerint egy átlagos (8–18 éves korú) fatal naponta nyolcórányi médiaüzenetnek van kitéve, de ezt a terhelést kevesebb mint hat óra alatt dolgozza fel, ami azt mutatja, hogy jelentős mértékű a fgyelem- megosztás (D. F. Roberts és Foehr, 2008; lásd még Kaiser Family Foundation, 2010b). Amikor valaki megosztott fgyelemmel tevékenykedik, egy időben hallgat- hat zenei felvételt, küldhet rövid szöveges üzeneteket (pl. sms-eket) a barátainak, és nézhet videót egy előugró ablakban, így háromórányi médiaterhelést él meg minden egyes óra alatt A fgyelemmegosztás azonban nem elég jó stratégia ahhoz, hogy segítsen lépést tartani az információáradattal Emlékezzünk csak vissza a 13,4 milliárd weboldalra, amelyet a Google mosta- náig indexelt! Ha az összes ilyen oldalt meg szeretnénk látogatni, és szünet nélkül olvasnánk a nap minden órájának minden percében, akkor 25 évszázad sem lenne elég a végigolvasásukhoz! Még ha megosztott fgyelemmel öt oldalt néznénk is egyidejűleg, akkor is öt évszázad kellene ahhoz, hogy mindet elolvassuk. És ezek még csak a weboldalak. Igaz ugyan, hogy a fgyelemmegosztás segít a nagyobb médiabefogadásban (és -terhelésben), ez mégsem elég jó stratégia, ha előrébb aka- runk lépni az információfalásban