Page 353 - James Potter – Médiaműveltség
P. 353
13. fejezet: Ismerjük meg jobban a média hatásait! 329 13.3. gyakorlat Ismerjük fel a hosszú távú hatásokat! Gondoljunk bele, hogyan gyakorolhatott ránk a média hosszú időn át egész fnoman, alig érezhetően hatást. Egy üres papírlapot osszunk fel hat sorra, és jelöljük ezeket kognitív, meg- győződésbeli, attitűdbeli, érzelmi, magatartási és fziológiai címkékkel. Gondoljunk bele, fel tudunk-e írni mindegyik sorba két hosszú távú hatást. Írjuk le mindegyik hatás mellé, kifejezetten hogyan fejtette ki a média azt a hosszú távú hatását ránk Használjuk az alábbi listát a gondolkodáshoz: Hosszú távú hatások: információk, attitűdök és képek lassú felhalmozódása, ami a valóságra vonatkozó meggyőződések kialakulásához vezet. a) Kognitív: az emberek gyakran mindenféle tanulási szándék nélkül teszik ki magukat a média hatásainak, inkább csak menekülnek a valóság elől, vagy szórakozni szeretnének. Ez különösen igaz a televízióra, rádióra és a flmekre. Mindamellett azonban az információszerzés és az attitűdvál- tozás megtörténik A tanulásnak ezt a típusát véletlen tanulásnak nevezik b) Meggyőződésbeli: az értékelés során irányadóként használt értékek meg- erősítése vagy gyengítése. c) Attitűdbeli: a meglévő attitűdök erősítése vagy gyengítése. d) Érzelmi: az emberek idővel ellenállhatnak az érzelmi reakcióknak, ezáltal érzéketlenné válhatnak e) Viselkedésbeli: új magatartások megtanulhatók rövid idő alatt, de felhasz- nálásukra sokkal később is sor kerülhet. f) Fiziológiai: megnövekedett tolerancia bizonyos tartalmakkal szemben, f zio lógiai függés egy médiumtól vagy egy bizonyos tartalomtól.
   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358