Page 349 - James Potter – Médiaműveltség
P. 349
13. fejezet: Ismerjük meg jobban a média hatásait! 325 tani: szívdobogást, szapora pulzust és más testi reakciókat. Még arra sincs szükségünk, hogy valamiféle változást éljünk át, hogy belássuk, a média hatással volt ránk, mivel maga a megerősítés az egyik leggyakoribb hatás, vagyis a már meglévő meggyőződéseink és viselkedésünk megszilárdítása. Mindennapi életünkben az azonnali és a hosszú távú folyamatok együttesen hatnak. Az azonnali folyamatok új tényeket biztosítanak számunkra, amelyek vagy bővítik a tudásunkat, vagy megerősítik a már meglévőt. A hosszú távú folyamatok során mintákat keresünk ezekben a tényekben, és következtetéseket vonunk le a világ működéséről. Ezek az általánosított következtetések a tudásunk részévé vál- nak. Ha nem vagyunk tudatában annak, hogy általánosítunk, akkor nem vagyunk képesek ezt a folyamatot kontrollálni, sem azt biztosítani, hogy az általánosítások pontosak és indokoltak legyenek. Így téves elvek kerülnek az ismereteink közé, és ezek még tévesebb következtetésekre vezetnek bennünket, de a tények utáni kuta- tásainkat is rossz irányokba vezetik A médiatudatossá váláshoz az is szükséges, hogy megértsük a média hatásai- nak teljes spektrumát. Fel kell tudnunk ismerni, mikor negatív a ránk gyakorolt hatásuk, hogy meg tudjuk védeni magunkat, és azt is, ha pozitívak, hogy értékel- jük és elősegítsük az ilyen hatásokat. Most, hogy nagyobb rálátásunk van a média hatásaira, nézzük meg a hatások listáját a „B” jelű függelékben (online). Ez a lista nem kimerítő, inkább a hatások sokféleségét mutatja be. Keressük az életünkben a média e hatásait, és engedjük, hogy a felsorolt hatások érzékenyebbé tegyenek bennünket sok további hatás kere- sésére! A fejezethez felhasznált források: Tesztelje tudását, és tudjon meg többet az ebben a fejezetben tárgyalt témákról: látogasson el a Student Study Site-ra a www.sagepub.com/potter7e webcímen! További olvasmányok BryaNt, J. – oliver, m. B.: (szerk.): Media effects: Advances in theory and research (3. kiadás). New York, Routledge, 2009. A harmadik kiadásában megjelent klasszikus egyetemi tankönyv 27, szakértők által írt fejezetben mutatja be a tömegmédia széles körű hatásait. Mindegyik fejezet átfogó ismertetése az egyes hatáselméleteknek (pl. napirend kialakítása, kultiváció, közösségi kognitív elmélet stb.), a hatások típusairól (pl. közösségi érzékelés, étkezési zavarok, attitűdváltozás stb.) vagy a tartalomtípusok befolyá- sáról (pl. szex, erőszak, nevelési célú televíziózás stb.) szóló szakirodalomnak.
   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354