Page 345 - James Potter – Médiaműveltség
P. 345
13. fejezet: Ismerjük meg jobban a média hatásait! 321 gi befolyásoló tényezők is. Több pénzbe kerül például a család fenntartása. A ház- tartások átlagos jövedelme 50 000 USD körül van jelenleg (U. S. Bureau of the Census, 2013), így mindkét felnőttnek jó eséllyel dolgoznia kell, ami megnehezíti a gyermekek otthoni felnevelését. A munkaerőpiacon a nők aránya folyamatosan emelkedik, és jelenleg az USA-ban a 16 éves és idősebb nők 60%-a az otthonán kívül dolgozik (U. S. Bureau of the Census, 2013). A családok szerkezete és belső kölcsönhatásai egy másik okból is megváltoz- tak: sok ember számára a karrier fontosabbá vált a családnál. A karriert építők több időt töltenek munkával, és az ébren töltött idejükben hosszabb ideig marad- nak távol az otthonuktól. Az idő, a pénz és az életmód olyan komoly stresszforrások, amelyek miatt az emberek az otthonukra úgy tekintenek, mint a munka utáni fel- töltődés helyszínére, nem pedig olyan helyre, ahol tele vannak energiával. A család már nem kimagasló fontosságú a legtöbb ember életében (Pipher, 1996). Ironikus, hogy az emberek talán éppen azért dolgoznak többet, hogy több, a televízióban reklámozott terméket engedhessenek meg maguknak, és így érjék el a hirdetők által ígért boldogabb életet, miközben amiatt, hogy így kevesebb időt töltenek a szeretteikkel, egyre kevésbé lesznek boldogok. A család szerkezete és a kölcsönhatások mintái egyértelműen megváltoztak az utóbbi négy évtizedben Ennek számtalan oka van A média befolyása kulcsössze- tevő, de nem ez az egyetlen. A további összetevők közé tartoznak a gazdasági el- várások, a karrier fontosságának növekedése és az előnyben részesített életstílusok megváltozása, amelyek valószínűleg mind hozzájárultak a család intézményének megváltozásához Sok más intézmény változása vezethető vissza a média befolyására. Néhányat ezek közül a makró típusú hatások közül később részletesen is tárgyalunk a könyv VI. részében (Szembesülés a problémákkal), amikor az erőszakkal (18. fejezet) és sporttal (19. fejezet) foglalkozunk. A hatások polaritása A hatás iránya lehet pozitív vagy negatív, de mindkét fogalom értéket hordoz. Ki dönti el, hogy mi a pozitív és mi a negatív? A válasz egyéni és a társadalmi oldal- ról közelíthető meg. Egyéni nézőpontból vizsgálva a pozitív irány az, amikor a hatás segít az egyéni célok elérésében. Ebben a helyzetben általában tisztában vagyunk a céljainkkal, és a médiát stratégiaszerűen ezek elérésére használjuk. Például ha a célunk az, hogy kíváncsiságunk kielégítésére szerezzünk némi információt, akkor tényeket találni egy könyvben, az újságban vagy az interneten pozitív kognitív hatás. Ez arra is késztethet bennünket, hogy még több információt szerezzünk, és bővítsük a tudá- sunkat. A média azonban folyamatosan próbál felhasználni bennünket és az erő- forrásainkat a saját céljainak eléréséhez, és amikor az ő céljai ellentétben állnak a
   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350