Page 341 - James Potter – Médiaműveltség
P. 341
13. fejezet: Ismerjük meg jobban a média hatásait! 317 ket és szereplőket. Előfordulhat például, hogy sok olyan videót láttunk, amelyek- ben az embereknek problémás a kapcsolatuk a barátaikkal, és ezekből megtanul- tuk, hogyan oldjuk meg ezeket a problémákat. Idővel kifejlődnek bennünk meggyőződések a barátságról és arról, hogy hogyan tudunk olyan baráti kapcsola- tokat kialakítani, amilyeneket leginkább szeretnénk. A médiaüzenetek fokozatosan képesek alakítani a meggyőződéseinket olyan fontos dolgokkal kapcsolatban, mint a vonzalom, a siker és az emberi kapcsolatok. Attitűdbeli hatások Az attitűd/hozzáállás dolgokkal kapcsolatban hozott értékítéletre alapozott döntés. Összevetjük az adott dolgot (egy dalt, egy politikai álláspontot vagy akár egy sze- mélyt is) a saját mércénkkel. Ha az adott dolog megüti a mércénket, megfelelőnek, ha meghaladja azt, jónak, nagyon jónak, kiválónak, kitűnőnek vagy állati menő- nek, ha pedig nem üti meg, rossznak, nagyon rossznak vagy unalmasnak találjuk. A média sokféle dologgal kapcsolatos döntéseinket képes befolyásolni Ez az atti- tűd típusú hatás. Meghallgathatunk egy politikai szakértőt, egy vallási vezetőt vagy egy vonzó szereplőt, amint hangot ad saját értékelő döntésének, majd egysze- rűen elfogadjuk ezt az általános hozzáállást, attitűdöt a sajátunkénak, vagy egy másik, a média befolyása által formált saját mércénk szerinti önálló álláspont mel- lett tartunk ki. Előfordulhat például, hogy egy új számot hallunk a barátunk mp3- lejátszóján, amelyről azonnal dönthetünk úgy, hogy ez a legjobb, amit valaha hal- lottunk, azaz felvehetünk egy nagyon pozitív attitűdöt, vagy elolvashatjuk egy politikus beszédét valamilyen blogon, és dönthetünk azonnal úgy, hogy ő jó veze- tő lenne. Ezekről a példákról azt gondolhatjuk, hogy nem a média befolyását ábrá- zolják, de ne feledjük, hogy a média képes befolyásolni a saját mércénket, és ami- kor a saját döntéseinket hozzuk meg, akkor azt tulajdonképpen a média mércéje szerint tesszük. Gondoljunk bele, a mi mércénk szerint mi számít „populáris zené- nek” vagy „egy jó vezetőnek”, és tegyük fel a kérdést, mekkora részben alakította bennünk a média ezeket a mércéket Az attitűdök a meggyőződéseken alapulnak, mivel gyakran ezek a mércéi az általunk hozott értékelő döntéseknek. Például a több éven át fgyelemmel kísért, elbűvölő nők és férfak a hollywoodi flmekben, divatlapokban és internetes olda- lakon azt hitetik el velünk, hogy akkor lehetünk vonzók, ha magasak és vékonyak vagyunk, ha kockás a hasunk és dús a hajunk. Tudjuk persze, hogy lehetetlen ezt a mércét mindenkinek megütnie, mégis ezzel mérjük, mennyire vonzó valaki, és a tükörbe nézve magunkat is ez alapján ítéljük meg. Mivel ennek a valószerűtlen mércének igen kevesen tudnak megfelelni, a körülöttünk lévő emberekkel kapcso- latos hozzáállásunk is leromlik, mivel azt gondoljuk, az emberek egyre csúnyáb- bak, és úgy találjuk, hogy körülöttünk egyre többen képtelenek megütni ezt a(z egyébként) valószerűtlen mércét.
   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346