Page 338 - James Potter – Médiaműveltség
P. 338
314 V. rész: Hatások Nagyon sokunknak van szűk rálátása a média hatásaira, mert ezeket nagy hord- erejű tragédiákban keressük, és az ilyen elszigetelt incidensekből következtetünk ezekre a hatásokra. Ezek a tragédiák jelzik ugyan a média hatásait, számszerűen ritkák, és ebből sok ember arra következtet, hogy a média hatásai sem gyakoriak, és amikor mégis bekövetkeznek, akkor is másokra hatnak Ez azonban téves el- gondolás. A média hatásai nap mint nap megnyilvánulnak körülöttünk, és nem csak másokra hatnak, hanem mindenkire: Suzanne-ra is és ránk is. A fenti jelenet- ben például Suzanne-t meggyőzték, hogy vegyen egy új sampont, megváltoztatták a hangulatát, amikor megnyugodott a meghallgatott zeneszámtól, fantáziálni kez- dett, amikor eszébe jutott az esti moziflm, egy bűncselekményről értesült az újsá- got olvasva, majd ebből az egyetlen történetből általánosított egy megmagyarázha- tatlan félelemre az öccseit illetően, miszerint ők majd börtönben végzik. Ha csak szűk rálátással rendelkezünk a média hatásaira, akkor azokból, amik állandóan körülvesznek bennünket, sokat nem ismerünk majd fel. Az ilyen szűk perspektíva azonban nem szüntetni meg a hatásokat, azok továbbra is működnek, csakhogy nem szerzünk tudomást a befolyásukról, és ami még fontosabb: mindez az irányításunkon kívül eső tartományban történik. A médiaműveltséghez az a kulcs, ha tudatában vagyunk a média változatos hatásainak. Ha rendelkezünk ez- zel a tudással, eldönthetjük, mely hatásokat akarjuk átélni, és melyeket inkább el- kerülni: irányítást szerezhetünk felettük Ennek a fejezetnek az a célja, hogy segítsen tudatosabbá válnunk a média hatá- sainak változatosságát illetően azáltal, hogy kiszélesítjük a látókörünket. A média- terhelésnek nagyon-nagyon sok hatása lehet Számos fontos hatás leírását megta- láljuk a „B” jelű függelékben (online), de még mielőtt végignéznénk az egyes hatások ottani listáját, koncentráljunk a teljes képre, olvassuk végig ezt a fejezetet, és bővítsük ismereteinket azáltal, hogy megtanulunk a média hatásairól négy di- menzióban gondolkodni. Ezek: az időzítés, típus, polaritás és szándékoltság. A hatások időzítése A média hatásai vagy azonnaliak, vagy hosszú távúak. A hatások időzítésének vizsgálatakor arra koncentrálunk, hogy az adott hatás mikor kezd bizonyíthatóan érezhetővé válni, valamint hogy mennyi ideig tart Az azonnali hatás az, amely a médiaterheléskor azonnal jelentkezik, és bizo- nyíthatóan megfgyelhető a terhelés alatt, vagy közvetlenül azt követően. Lehetsé- ges, hogy a hatás csak rövid ideig tart (mint amikor félelem tölt el bennünket egy moziflm alatt), de lehet, hogy örökké megmarad (mint amikor megtudjuk egy el- nökválasztás eredményét), de mindenképpen azonnali hatás is, mivel már a terhe- lés alatt megváltoztatott bennünk valamit Amikor például megnézzük a barátaink
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343