Page 357 - James Potter – Médiaműveltség
P. 357
Hogyan működik a média hatásmechanizmusa? Két fú nézi a Szarvasvadász című flmet, amelyben a vietnami háború alatt orosz rulettre kényszerítik az amerikai foglyokat a fogva tartóik. Az orosz rulettben egy revolver tölténytárában csak egy töltény van. A játék során minden játékos a saját fejéhez fogja a fegyvert, és meghúzza a ravaszt. Ha szerencsés, a töltényűr üres, a fegyver nem sül el, ő pedig életben marad. Ha nincs szerencséje, épp abban a töltényűrben van a töltény, amit így a saját fejébe röpít, és azonnal meghal. Néhány nappal a flm után a fúk a szüleik hálószobájában játszanak, és ta lálnak egy revolvert az ágy alatt. Úgy döntenek, orosz rulettet játszanak. Végül a fegyver elsül, és megöli az egyiküket. A fenti tragédia ténylegesen megtörtént, és ahogy a sajtó felkapta a témát, vita bontakozott ki arról, ki a felelős a történtekért. Számos kritikát címeztek nyilváno- san a televíziónak és a flmeknek, azokat hibáztatva a gyerekek erőszakos viselke- déséért. Ezt azt illusztrálja, hogy a nyilvánosság jellemzően reaktív nézőpontot vesz fel, azaz akkor reagál az eseményre és keresi a felelősöket, amikor valami aggodalmat keltő dolog történik. Még ez a reaktív nézőpont is jobb, mint a semmi, de egy proaktív még jobb lenne, amelynek szellemében a nyilvánosság a kockázatokkal foglalkozik – vagyis az itt tárgyalt esetben a média ábrázolásai által előidézett ártalmas cselekmények kockázatával –, és arra neveli az embereket, hogy a tragédia bekövetkezésének valószínűsége nagymértékben csökkenjen. Ha a média hatásairól esik szó, a médiatudatos nézőpont sokkal inkább a koc- kázatok proaktív, ismeretterjesztéssel való kezelése felé orientálódik, mint hogy kivárja a negatív hatások bekövetkeztét, és akkor állítson bűnbakot, amikor már késő bármit is tenni. Szorosabb irányításunk lesz egy negatív hatás felé vezető fo-