Page 362 - James Potter – Médiaműveltség
P. 362
338 V. rész: Hatások Az alapszint tényezői Mely általános tényezők befolyásolják leginkább az ember alapszintjét? Hét ilyet tárgyalunk ebben a szakaszban. A hét tényező mindegyike fnoman, de folyamato- san fejti ki befolyásoló hatását az emberre, és így lesz az adott személy alapszintje viszonylag rögzített és tartós Fejlődési érettség. Életkorunkban előrehaladva tudásunkban, emocionálisan és morálisan is érettebbek leszünk. Idézzük vissza az 5. fejezetből, hogy az elménk, érzelmeink és erkölcsi gondolkodásunk akkor kezdenek kifejlődni, amikor nagyon fatalok vagyunk, és ezért kisebb a kapacitásuk, mint amikor már teljesen ki- fejlődtek. Ahogy egyre érettebbé válunk ezeken a területeken, több információ feldolgozására leszünk képesek, és kifnomultabbak lesznek a készségeink is. Ez biztosítja azt a képességet, hogy alapszintünket közelebb emeljük a megnyilvánu- lási szinthez azoknál a hatásoknál, amelyeket át szeretnénk élni, és távolabb süly- lyesszük azoknál, amelyeket el szeretnénk kerülni. Ahogy a gyerekek felnőnek, növekednek a kognitív képességeik, azaz kevésbé befolyásolják őket az üzenetek központi, feltűnő jellemzői; az üzenetek sokkal több elemét képesek feldolgozni, ami lehetővé teszi számukra az adott kontextus teljesebb megértését. Nincsenek konkrét gondolatokra korlátozva, és egyre ponto- sabb következtetéseket képesek levonni. Egyre kifnomultabban tudnak különbsé- get tenni a képzelet és a valóság között, és talán a legfontosabb, hogy képesek magáról a gondolkodásról is gondolkodni, azaz elkezdik a metagondolkodást, ez pedig segíti őket a médiaterheléseik és az őket potenciálisan befolyásolni képes hatások fgyelemmel kísérésében (B. J. Wilson és Drogos, 2009). Ily módon, ahogy a gyerekek felnőnek, egyre inkább képesek az önrefektív terhelési állapotban ma- radni, ahol fel tudják dolgozni a médiaüzeneteket, és tanulni tudnak azokból. Ez teszi lehetővé számukra, hogy szorosabb irányítás alá vehessék az alapszintjük alakját és annak a fuktuációit is. Ami az érzelmi reakciókat illeti, az érettség alacsonyabb szintjén lévő emberek korlátozott képességgel bírnak az érzelmeik és viselkedésük irányítása felett S L Smith és Wilson (2002) úgy találta, hogy az életkor hatással van a hírek által ki- váltott félelemreakcióra. Az idősebb gyerekek nagyobb eséllyel értik meg a híre- ket, és emiatt jobban félnek a történtektől. Az erőszakos akció-/kalandflmekre adott érzelmi reakciókat befolyásolja a humor, de itt eltérés van a nemek között is. Egy kutatás szerint a nagy dumás hősök a nőknél érzelmi zavarokat okoznak, a férf nézők esetében azonban ezek a hősök egy kicsit mérséklik ezeket (C. M. King, 2000). Idézzük fel az 5. fejezetben olvasottakat: vigyáznunk kell, hogy ne essünk bele abba a csapdába, hogy azt gondoljuk, azonos életkorban mindenki azonos kogni- tív, érzelmi és erkölcsi fejlődési szintet ér el. Valóban, a gyermekek nagyon fogé- konyak bizonyos befolyásokra, de joggal feltételezhetjük, hogy a serdülők és fel- nőttek is lehetnek érzékenyek ugyanezekre a befolyásokra.
   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367