Page 365 - James Potter – Médiaműveltség
P. 365
14. fejezet: Hogyan működik a média hatásmechanizmusa? 341 hatásait. A szegény sorban élő, alacsony társadalmi-gazdasági helyzetű egyének, etnikai kisebbségek és az idősebbek ezért különösen ki vannak téve a média, ki- váltképp a televízió befolyásának, mivel nagymértékben terhelik magukat a televí- ziós médiával a szociológiai és pszichológiai elkülönülésük miatt A televízió lesz az elsődleges információforrásuk és az ablakuk a világra. Személyes locus. Emlékezzünk a 2. fejezetből, hogy a személyes locus a média- terhelések iránti egyéni célok és indítékok kombinációja. Ez lehet a legfontosabb tényező eddig, mivel ez refektál az öt fenti tényezőre, és – ami még fontosabb – aktiválja ezeket, továbbá meghatározza a hetedik tényezőt, amit az egyén média- terhelési szokásai tesznek ki. Ha valakinek erős a személyes locusa, akkor műkö- dik benne egyfajta hajtóerő, hogy kihozza magából, a készségeiből, tudástárából, szociológiai tényezőiből és életstílusából a legjobbat. Akiknek erős a személyes locusa, éberebbek a hatásmechanizmusokat illetően, azaz az alapszintjüket a személyes céljaiknak megfelelően alakították ki. Ez azt jelenti, hogy megvannak azok az egyedi hatások, amelyeket el akarnak érni a mé- dia segítségével. Ezeknek a hatásoknak olyan alapszintet alakítottak ki, amely kö- zel van a megnyilvánulási szintjükhöz, így egy egyszeri terhelés a megfelelő mé- diaüzenettel elérheti a kívánt hatást. Azok az emberek, akiknek erős a személyes locusuk, annak is tudatában vannak, hogy nem akarnak bizonyos hatások alá ke- rülni, így ezekhez a megnyilvánulási szinttől távol húzódó alapszintet alakítanak ki. Hogy illusztráljuk ezt, tegyük fel, Jane és Phyllis nagyon szeretnének ismerő- söket találni maguknak. Jane pontosan tisztában van az igényeivel, és a médiát használja az ismerősök kereséséhez. Csatlakozik a Facebook közösségéhez, és ak- tívan keres ismeretségeket. Üzeneteket küld az új ismerőseinek, hogy többet tudjon meg az érdeklődési köreikről, és folyamatosan közeledik azokhoz az emberekhez, akikkel a legtöbb közös vonással rendelkezik. Idővel Jane a média használata ré- vén kitágítja ismeretségi körét, folyamatosan tartja tagjaival a kapcsolatot, és sok értékes barátságot köt a Facebookon és a valóságban is Ezzel szemben Phyllis magányosnak érzi magát, így ő a televíziós sorozatok felé fordul, ahol hasonlónak érzi magát bizonyos szereplőkhöz. Az idő múlásával egyre mélyebbre merül a fk- tív szereplők világába, és úgy érzi, ő is részese az életüknek. Ám mivel ezek a médiaélmények nem interaktívak, Phyllis csak megfgyel másokat, és nem fejleszti a saját ismerkedési készségeit, így amikor találkozik valakivel a valóságban, na- gyon nehezére esik barátságosan viselkedni, és a barátságai nem is nyilvánulnak meg igazán Médiaterhelési szokások. Mindnyájunknak vannak médiaterhelési szokásai, ame- lyek a fgyelmünket bizonyos médiára és az ott megjelenő bizonyos üzenettípu- sokra koncentrálják. Például vannak, akik szeretnek szabadon barangolni az inter- neten, és válogatás nélkül felkeresni honlapokat. Ebben az esetben nagyon széles körű üzenetek terhelésének teszik ki magukat, és valószínű, hogy egyetlen típusú