Page 365 - James Potter – Médiaműveltség
P. 365
14. fejezet: Hogyan működik a média hatásmechanizmusa? 341 hatásait. A szegény sorban élő, alacsony társadalmi-gazdasági helyzetű egyének, etnikai kisebbségek és az idősebbek ezért különösen ki vannak téve a média, ki- váltképp a televízió befolyásának, mivel nagymértékben terhelik magukat a televí- ziós médiával a szociológiai és pszichológiai elkülönülésük miatt A televízió lesz az elsődleges információforrásuk és az ablakuk a világra. Személyes locus. Emlékezzünk a 2. fejezetből, hogy a személyes locus a média- terhelések iránti egyéni célok és indítékok kombinációja. Ez lehet a legfontosabb tényező eddig, mivel ez refektál az öt fenti tényezőre, és – ami még fontosabb – aktiválja ezeket, továbbá meghatározza a hetedik tényezőt, amit az egyén média- terhelési szokásai tesznek ki. Ha valakinek erős a személyes locusa, akkor műkö- dik benne egyfajta hajtóerő, hogy kihozza magából, a készségeiből, tudástárából, szociológiai tényezőiből és életstílusából a legjobbat. Akiknek erős a személyes locusa, éberebbek a hatásmechanizmusokat illetően, azaz az alapszintjüket a személyes céljaiknak megfelelően alakították ki. Ez azt jelenti, hogy megvannak azok az egyedi hatások, amelyeket el akarnak érni a mé- dia segítségével. Ezeknek a hatásoknak olyan alapszintet alakítottak ki, amely kö- zel van a megnyilvánulási szintjükhöz, így egy egyszeri terhelés a megfelelő mé- diaüzenettel elérheti a kívánt hatást. Azok az emberek, akiknek erős a személyes locusuk, annak is tudatában vannak, hogy nem akarnak bizonyos hatások alá ke- rülni, így ezekhez a megnyilvánulási szinttől távol húzódó alapszintet alakítanak ki. Hogy illusztráljuk ezt, tegyük fel, Jane és Phyllis nagyon szeretnének ismerő- söket találni maguknak. Jane pontosan tisztában van az igényeivel, és a médiát használja az ismerősök kereséséhez. Csatlakozik a Facebook közösségéhez, és ak- tívan keres ismeretségeket. Üzeneteket küld az új ismerőseinek, hogy többet tudjon meg az érdeklődési köreikről, és folyamatosan közeledik azokhoz az emberekhez, akikkel a legtöbb közös vonással rendelkezik. Idővel Jane a média használata ré- vén kitágítja ismeretségi körét, folyamatosan tartja tagjaival a kapcsolatot, és sok értékes barátságot köt a Facebookon és a valóságban is Ezzel szemben Phyllis magányosnak érzi magát, így ő a televíziós sorozatok felé fordul, ahol hasonlónak érzi magát bizonyos szereplőkhöz. Az idő múlásával egyre mélyebbre merül a fk- tív szereplők világába, és úgy érzi, ő is részese az életüknek. Ám mivel ezek a médiaélmények nem interaktívak, Phyllis csak megfgyel másokat, és nem fejleszti a saját ismerkedési készségeit, így amikor találkozik valakivel a valóságban, na- gyon nehezére esik barátságosan viselkedni, és a barátságai nem is nyilvánulnak meg igazán Médiaterhelési szokások. Mindnyájunknak vannak médiaterhelési szokásai, ame- lyek a fgyelmünket bizonyos médiára és az ott megjelenő bizonyos üzenettípu- sokra koncentrálják. Például vannak, akik szeretnek szabadon barangolni az inter- neten, és válogatás nélkül felkeresni honlapokat. Ebben az esetben nagyon széles körű üzenetek terhelésének teszik ki magukat, és valószínű, hogy egyetlen típusú
   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370