Page 370 - James Potter – Médiaműveltség
P. 370
346 V. rész: Hatások 14.1. szövegdoboz Az időjárás mint a média hatásainak analógiája A média hatásai sok szempontból hasonlítanak az időjárásra. Az időjárás mindig jelen van, de sok formát ölthet. Van, hogy ráz bennünket a hideg, és borzongva fázunk, van, hogy elázunk, máskor pedig fájdalmasan leégünk a napon – de ez mind időjárás. Az időjárást nagyon nehéz pontosan előre je- lezni, mivel számos tényező határozza meg, amelyek közt nagyon komplex összefüggések állnak fenn. E tényezők nagyon összetett modellezésére szu- perszámítógépeket használunk. Így képesek vagyunk az előrejelzéseket nagyjából pontosabbá tenni, azaz megtudjuk belőlük, hogy egy bizonyos te- rületen az évben mennyi lesz a csapadék mennyisége, és mennyi a napsüté- ses órák száma, de pontosan nem tudjuk megmondani, kinek melyik napon zúdul eső a nyakába. Jóllehet a meteorológiai szolgálat nem tudja irányítani az időjárást, mi, egyének képesek vagyunk irányítani az időjárás ránk gya- korolt hatásait. Vihetünk magunkkal esernyőt, használhatunk naptejet, vagy egyszerűen nem indulunk el otthonról, ha rossz az idő. Vagy kimegyünk a szabadba élvezni a gyönyörű napsütést. Az időjáráshoz hasonlóan a média is áthatja a környezetünket, és állandóan körülvesz bennünket. A média befolyását – csakúgy, mint az időjárást – ne- héz megjósolni, mivel az azt meghatározó tényezők száma magas, és a köl- csönhatásuk nagyon összetett. Nagy teljesítményű számítógépeket haszná- lunk változó nagyszámú készleteinek vizsgálatához és becslések készítéséhez, és nagyon sokat tanultunk már így a média hatásairól. Tudjuk, hogy adott tí- pusú üzenetek általánosságban egy bizonyos fajta véleményt vagy viselke- dést alakítanak ki, de nem tudjuk előre jelezni, hogy kinek a véleménye vagy viselkedése fog megváltozni, és mint egyéneknek nem sok hatalmunk van a médiát irányítani, de van hatalmunk (ha élünk ezzel) a média ránk irányuló hatásait kontrollálni. Ahhoz, hogy tudjuk, hogyan kell ezt a hatalmat hasz- nálni, megfelelően képzetteknek kell lennünk a média hatásait illetően. Van továbbá egy fontos különbség az időjárás és a média ránk irányuló hatá- sa között. Az időjárás esetében mindannyian felismerjük a különféle formáit, és tudjuk, mi miért történik. Viszonylag könnyen megállapítjuk a különbsé- get eső, köd és hó között, mert ezeknek sok kézzel fogható bizonyítéka van, de a média befolyása esetében a hatások gyakran nehezen ismerhetőek fel addig, amíg valaki rájuk nem mutat, ezután már könnyebb őket észrevenni. Képeznünk kell magunkat arra, hogy képesek legyünk észrevenni a média hatásainak mind a pozitív, mind a negatív megnyilvánulásait, és fgyelemmel kell lennünk arra a tényre is, hogy a megnyilvánulási hatások mellett folya- mati hatások is léteznek
   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375