Page 366 - James Potter – Médiaműveltség
P. 366
342 V. rész: Hatások üzenet sem lesz túl nagy hatással az alapszintjükre. Ezzel szemben mások minden idejüket erőszakos videojátékokkal és akció-/kalandflmekkel töltik. Ezeknél az embereknél az erőszakos viselkedés alapszintje nagyon közel van a megnyilvánu- lási szinthez Fluktuációs tényezők Tudván, hogy milyen szerepet játszanak az alapszintek a befolyásolás folyamatá- ban, fontos, hogy fgyelemmel kísérjük azokat a tényezőket, amelyek elmozdíta- nak bennünket az alapszintről, és a fuktuációkat okozzák. Ebben a szakaszban a fuktuációk megjelenését előjelző fontos tényezők hat típusát mutatom be a médiá- ból, és további hármat saját magunkról. Az üzenetek tartalma. Egy adott médiaterhelés során az üzenetek tartalmának jelentősége van. Tegyük fel, hogy médiafogyasztási szokásaink közé tartoznak a horror- és akció-/kalandflmek, és az agresszív hatások alapszintje nagyon magas nálunk. Ha még egy órányi videót nézünk, az elég lesz ahhoz, hogy a megnyilvá- nulási szintünket átlépjük? Az attól függ, mi az a tartalom, amit nézünk. Ha egy vígjátékot nézünk, amiben a szereplők segítenek egymásnak, és a témák szociá- lisak, akkor valószínű, hogy távolodunk a megnyilvánulási szinttől, de ha egy nagyon erőszakos műsort nézünk, akkor nagyobb eséllyel közeledünk a megnyil- vánulási szintünkhöz Az ábrázolások kontextusa. Az üzenetek jelentése azok ábrázolási módjából adó- dik, különösen közösségi jellegű tanulságok esetében. Ha egy történet szereplői nagyon vonzónak és a cselekedeteik igazságosnak vannak ábrázolva, tetteik pedig elnyerik méltó jutalmukat, a közönség szívesen azonosul ezekkel a vonzó szerep- lőkkel, a cselekményt az ő szemszögükből élik át, és tanulnak ebből a másodlagos élményből. A közönség általában szívesen elfogadja az ilyen szereplők által bemu- tatott élmény jelentését. Emiatt nagyon veszélyes az erőszak ábrázolása a médiában. A „jófúknak” ugyanúgy vannak erőszakos tetteik, mint a „rosszfúknak”. A jófúk erőszakos cselekedeteit majdnem mindig igazságosnak ábrázolják, és ritkán büntetik meg őket. Az erőszak jelentése ilyenkor az, hogy ha a jófúk vagyunk, az erőszak egy alapvető és sikeres módja a konfiktusok feloldásának. Ha mindegyik néző jófú- nak tartja saját magát, akkor az rögzül bennük, hogy az erőszak alkalmazása he- lyénvaló A tartalom kognitív komplexitása. Amikor egy üzenet csak néhány kognitív szük- séglettel fordul a nézőkhöz, azok könnyebben dolgozzák fel az értelmét (Lang, Potter és Bolls, 1999). Minél nagyobb terhet ró a narratíva a működő memóriára,