Page 364 - James Potter – Médiaműveltség
P. 364
340 V. rész: Hatások Szociológiai tényezők. A szocializáltság foka összefüggésben van azzal, hogy a média mekkora befolyással fog rendelkezni. Azok az emberek, akik bizonyos érté- kek mentén következetesen és hosszasan szocializálódtak, viszonylag nehezen el- mozduló alapszinttel rendelkeznek, azaz az alapszintjük nagyon ellenálló a válto- zásokkal szemben, és nem valószínű, hogy a média képes lesz egy fuktuációhoz elegendően erős befolyást kifejteni, különösen nem olyat, amely a megnyilvánulási szintet is áttöri. Vegyünk például egy idősebb embert, akit egész életében folyama- tosan agresszióellenes értékekkel vettek körbe a szülei, a barátai, az oktatási intéz- mények, az egyház és így tovább – az ő alapszintje nagyon messze lesz egy ag- resszivitást jelentő magatartási fuktuációtól. Egy egész estén át nézhet kirívóan agresszív médiaüzeneteket, de a közelébe sem kerül annak, hogy agresszív visel- kedésformák jelenjenek meg nála. Ha azonban valakit már az apja is arra tanított, hogy üssön vissza, hogy az iskolában is csak az erősebb élhet túl, és a barátai kö- rében is csak harc árán szerezhet elismerést, az ő alapszintje az agressziót illetően nagyon közel van a megnyilvánulási szinthez, és nagyon kevés médiabefolyás kell ahhoz, hogy átlépje azt. A normákat úgy tanuljuk, hogy megfgyeljük a valóságban és a médián keresz- tül az embereket. A média számos olyan karaktert mutat be, akik szociális infor- mációk széles körét kommunikálják a nézőknek. Ezek az üzenetek különösen ha- tásosak a gyerekek szocializálódása során, mivel a fataloknak kevesebb a valós tapasztalatuk, amelyek ellensúlyozhatnák a média ábrázolásait, ráadásul sok fel- nőttnek is nagyon korlátozottan állnak rendelkezésére ilyen információk, így ők is fogékonyak a média befolyására. Például azok az emberek, akik soha nem álltak állami alkalmazásban, soha nem voltak aktívak politikai pártban, és nem vettek részt politikai gyűlésen, a médiára vannak utalva a politikai rendszer működéséről és a jelöltek tulajdonságairól szóló információk terén. Ezeknek a jelentősen korlá- tozott politikai tapasztalattal rendelkező embereknek nincs lehetőségük a média ábrázolásait összehasonlítani a valósággal, így kénytelenek pontosnak elfogadni a média által közölteket Az intézmények, szülők, barátok és más közösségi erőhatások mindnyájunkat befolyásolnak A gyerekek esetében például hatással van a tanulásra a médiater- helésekben való szülői részvétel. A gyerekek jobban megértik és megjegyzik a műsor közvetlen és mellékes tartalmait, ha a szülők magyarázatokkal látják el a látottakat, irányítva a fgyelmüket és az értelmüket. Minél jobban azonosul az egyén egy vele egyenrangú csoporttal, és a csoport minél összetartóbb, az egyént annál inkább befolyásolja a csoport, és annál kisebb befolyást tud rá kiterjeszteni a média Életstílus. Az aktív életet élőkre, akik számos emberrel és intézménnyel kerülnek kapcsolatba, általában kevésbé hat a média. Ezzel szemben sokkal inkább kitettek a médiaterhelésnek azok, akik pénz, képzettség vagy vitalitás hiányában kevesebb valóságos élettapasztalattal rendelkeznek, és így nem tudják ellensúlyozni a média