Page 372 - James Potter – Médiaműveltség
P. 372
348 V. rész: Hatások 14.1. gyakorlat A hatásvalószínűség profljának elkészítése 1. Elemezzünk egy bizonyos médiahatást tipikus tényezőivel együtt, amelyek befolyásolhatják a tulajdonképpeni hatás valószínűségét. Például válasz- szunk ki megtekintésre egy erőszakos flmet, és fgyeljük meg azt a hatá- sát, amely bennünk, a nézőkben esetleg agresszív viselkedést válthat ki. a) Vegyük a hét alapszintű hatást ebből a fejezetből, és készítsük el egy olyan személy proflját, akinek alapszintje közel lehet az agresszív hatás megnyilvánulási szintjéhez. Most készítsünk el egy proflt az ebben a fejezetben tárgyalt hat fuktuációs hatás felhasználásával azon média- üzenet megállapítása érdekében, amely a megnyilvánulási szintet átlépő fuktuációs csúcsot eredményezne. b) Most ugyanezen hét alapszintű tényező használatával készítsük el egy olyan személy proflját, akinek az alapszintje messze alatta maradna az agresszív hatás megnyilvánulási szintjének. Gondolkodjunk a média- üzenet alapján készített profl fuktuációiról (ennek a kérdésnek a része- ként). Vajon a fuktuációs tényezők elég erősek lesznek-e ahhoz, hogy ennek a személynek az alapszintje az agresszivitás megnyilvánulási szintje fölött csúcsosodjon? Miért vagy miért nem? c) Nézzük most a két előbb megrajzolt alapszintet. Melyik illeszkedik job- ban a saját helyzetünkre? Milyen közel van a saját alapszintünk az ag- resszív hatás megnyilvánulási szintjéhez? 2. Gondoljuk egy kognitív hatásra (lapozzunk vissza az előző fejezethez és a „B” jelű online függelékhez)! Rajzoljuk meg a saját alapszintünket az adott hatásról. Milyen közel van a saját alapszintünk a megnyilvánulási szinthez? a) Ha a kiválasztott kognitív hatás pozitív, mit tehetnénk azért, hogy az alapszintünket a megnyilvánulási szint felé mozdítsuk el? b) Ha a kiválasztott kognitív hatás negatív, mit tehetnénk azért, hogy az alapszintünket a megnyilvánulási szinttől távolabbra mozdítsuk?