Page 90 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 90
88 Médiaszocializáció nézettebb 15 közé. Így például a 13–14 éveseknél a reggeli sávban ugyan a vezető helyen az RTL Klub és a Disney áll, de megjelenik a Comedy Central is 5,7%-kal (amely egyébként a 15–17 éveseknél is népszerű, és a napközbeni idősávokban náluk is 6-7% körüli közönségarányt ér el), a Story4, a Discovery, a TV2, a Super TV2 és a zenei adók is, úgy mint a Viva és a Sláger TV. Meglepő, de a top 15-be bejutott még az M3 retrócsatorna is, főként a Szomszédok című sorozat közkedvelt ré szeivel. 5. táblázat: A 15 legnézettebb csatorna által elért összesített közönségarány (SHR%) 2014-ben 6:00–8:00 8:00–16:00 16:00–19:00 19:00–23:00 4–7 évesek 95,6 91,6 92,0 90,0 8–12 évesek 93,2 85,9 86,5 86,2 13–14 évesek 83,7 78,4 79,3 83,8 15–17 évesek 78,1 73,8 76,8 85,0 18+ 79,0 70,8 80,0 81,3 A 15–17 éveseknél a reggeli órákban a TV2 a Mokka című reggeli magazinműsor- ral előkelő helyen szerepel, és a 13–14 évesekhez képest jobban teljesít ebben a kor- csoportban a Comedy Central és a Viva is. Ebben a korosztályban megjelenik az M1, az M2 és az RTL II is a reggel legtöbbet nézett csatornák között. 16 óra után az RTL Klub a 13–14 éveseknél átveszi a vezetést, és a későbbi, 19 óra utáni sávban már mindkét alcsoport körében egyértelmű nyertessé válik, 30% körüli közönségaránnyal. Második helyen főműsoridőben – szintén mindkét korosz- tálynál – a TV2 áll, de részesedése csupán fele a piacvezető RTL Klubénak. Ebben a sávban a Film+, a Cool, a Comedy Central, az RTL II és az M1 is képes a közön- ség 3–6%-ának megszerzésére, a 15 évesnél idősebbeknél nagyobb, a fatalabbaknál kisebb mértékben A reggeli és napközbeni csatornaválasztás kapcsán említést érdemel még, hogy a Disney Channel még a 13–17 éves korosztályba tartozó lányoknál is jó eredmé- nyeket ér el: a korábbi időpontokban 12% körüli részaránnyal a legnézettebb csa- torna volt a körükben. Főműsoridőben nincs lényeges különbség a 13–17 éves korosztályon belül sem nemek, sem a csoporton belüli korbontások szerint. Az RTL Klub kínálata a 19 és 23 óra közötti sávban (Fókusz, Éjjelnappal Budapest, Barátok közt) egyértelműen és fölényesen uralja a piacot: azaz a vizsgált korcsoport tagjai és a „felnőtt világ” érdeklődése között ebben a tekintetben nem mutatkozik különbség, hacsak az nem, hogy az említett műsorok a fatalok körében sokkal nagyobb népszerűségnek örven- denek, mint a 18 évesnél idősebbeknél. Főműsoridőben a TV2 is jelentős szerepet foglal el a 13–17 évesek tévézésében, de csak fele akkorát, mint az RTL Klub. A második legnagyobb kereskedelmi csatorná-