Page 85 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 85
sági ágnes – Bálint Éva: Gyerekek a tévéképernyők előtt 83 mi csatorna átveszi a vezető helyet ennek a korosztálynak a tévénézésében is. Abban a tekintetben pedig nincs különbség a 13–17 éves korcsoport két szegmense között, hogy ők az RTL Klub és a TV2 legnagyobb hódolói – egyetlen más korcsoportnál sem találunk ilyen magas, az 50%-ot közelítő közönségarányt e két csatorna együt- tes eredményében főműsoridőben. A trendi csatornák szerepe a 15–17 éveseknél nő meg, különösen 20 óra után, amikor nemcsak a többi gyerekcsoporthoz, de a felnőtteknél mért értékeknél is na- gyobb arányban választják ezeket az adókat. Ha a különféle „egyéb” kategóriába sorolt adók csoportjainak a közönségará nyait összeadjuk, akkor igen szembetűnő – különösen a 15–17 éveseknél –, hogy milyen nagy arányt képviselnek ezek ennek a csoportnak a csatornaválasztásában. A reg- geli és napközbeni sávokban 50%-ot vagy még annál is többet visz el ez az igen tág kategória – tág, abban az értelemben, hogy ezekbe, ahogy említettük, összesen több mint 90 adó tömörül. Ezt a korosztályt tehát a nagyon sokféle téma iránti érdeklődés, a keresés, a változatosság igénye és a kapcsolgatás szabadsága jellemzi, minden más korcsoportnál nagyobb mértékben. 5.2. A kedvenc tévécsatornák Az általános trendeket és csatornacsoportokat magunk mögött hagyva térjünk most át a konkrét csatornák és műsorok területére. Elsőként azt vizsgáljuk meg, hogy az egyes csoportoknak melyek a kedvenc csatornái. Érdekes ez abból a szempontból is, hogy a családokban rendelkezésre álló sok-sok adó közül melyek azok, amelyek ténylegesen elérik a gyerekek ingerküszöbét. Senki sem nézi ugyanis a lakásában fogható összes csatornát: mindannyian választunk, és viszonylag kevés számú csa- tornát nézünk huzamosabb ideig. Az pedig, hogy a nagy sokaságból mit választunk, érdekes képet nyújt érdeklődésünk orientációjáról. Vizsgálatunkat négy napszaki bontásban végeztük. Külön foglalkoztunk a reggel 6 és 8 óra közti idősávval, amely – mint azt korábban is kiemeltük – a nap többi részéhez képest teljesen eltérő képet mutat. A napközbeni szakaszt két részre bon- tottuk (reggel 8-tól délután 4-ig és 4-től este 7-ig). Főműsoridőként ehhez az elem- zéshez a 19 és 23 óra közti szakaszt defniáltuk. Kezdjük ismét a legkisebbekkel. Ahogy azt már a csatornacsoportok vizsgálatakor is láttuk, ők még alapve tően a gyerekcsatornák „bűvöletében” élnek, különösen reggel és napközben. Kedven ceik is ebből a csoportból kerülnek ki: a kora reggeli sávot 2014-ben az M2, a nap köz- be nieket a Minimax nyerte, 20%-os illetve 17-18% körüli közönségrészesedéssel. A gyerekcsatornák közül még a Nickelodeon örvend nagy népszerűségnek a leg- kisebbek körében: a reggeli órákban – szorosan az M2 mögött – 19%-kal végzett. Ezt a két gyerekadót hétköznap reggelenként a tévét néző kicsik összesen 42%-a vá lasztotta.