Page 83 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 83
sági ágnes – Bálint Éva: Gyerekek a tévéképernyők előtt 81 a legnépszerűbb csatornák közül tehát három kiesik, helyüket egyértelműen a nagy kereskedelmi csatornák veszik át. A gyerekcsatornák napközbeni kismértékű tér- vesztése is a TV2 és az RTL Klub javára történik, de a legnagyobb arányban (37,1%) 20 és 22 óra között választják ezt a két adót a gyerekek. A számos kis tévéadót, köztük a mérésben konkrétan nem publikált többi gyerekcsatornát is tartalmazó „egyéb csatornák” csoportja stabilan 12–16%-ot visz el. Az ún. „trendi” csatornák jelentősége ebben a korcsoportban még nem jelentős. Fontos szerep jut viszont a DVD-ről vagy videóról lejátszott tartalmaknak, amelyek napi átlagban 5,5%-kal szerepelnek e korcsoport tévézésében. A 8 és 12 év közötti korcsoport tagjainak viselkedése nem tér el lényegesen a legkisebbekétől, de a két országos kereskedelmi adó és a gyerekcsatornák viszo- nyában ebben az idősebb korosztályban az előbbiek, azaz az RTL Klub és a TV2 valamivel nagyobb szerephez jutnak. A gyerekcsatornák egész napra vetített közönségaránya a 8–12 éveseknél 39,1% volt 2014-ben. (Emlékeztetőül, a kisebbeknél 44,8% volt ez az érték.) A reggeli órák ennél a csoportnál is a gyerekműsorokról szólnak: a gyerekcsa- tornák csoportjának részesedése önmagában is az 52%-ot közelíti, amihez az RTL Klub 17%-os és a TV2 4%-os közönségaránya társul. Mint említettük, előbbi hét- köznapokon és hétvégén is, utóbbi hétvégenként sugároz ennek a korcsoportnak szóló műsorokat. A 8–12 évesek abból a szempontból is hasonlóképpen televízióznak a kisebbek- hez, hogy a nap előrehaladtával náluk is egyre nagyobb szerep jut a két nagy keres- kedelmi csatornának. Ebben a korcsoportban már a 19 és 20 óra közti idősávban is 40% alá esik a gyerekcsatornák értéke, és azt majdnem megközelíti a két nagy adó együttes részesedése. 20 óra után aztán a mérleg itt is átbillen a felnőtteket célzó csatornák irányba, és akkor már majdnem kétszer annyi gyerek néz nem gyerek- műsorokat, mint amennyi a saját korosztályának szólót. A késő esti, 22 óra és éjfél közötti idősávban már viszonylag kevés gyerekből áll a potenciális közönség, hiszen ekkor a teljes 4–12 éves korcsoport nagy része, átla- gosan 90%-a már nem néz tévét. Ezt a napszakot a nem gyermekek számára készü- lő műsorok túlsúlya jellemzi a gyerekek tévés fogyasztásában is. Ekkor jut a legna- gyobb szerephez a „trendi” csatornák csoportja (Cool, Film+, Comedy Central), amely 10,6%-ot fed le a tévénézési időből, de ekkor is a két országos csatorna kíná- lata vonzza a legtöbb fgyelmet. Amint azt az elemzés korábbi szakaszaiban is láthattuk, a 13 éves kor vízválasz- tó a gyerekek tévénézési szokásait tekintve. Elemzésünk következő részében a 13 és 17 év közöttiek csoportját is két részre kell bontanunk, mert a gyerekcsatornák szerepének vizsgálatakor komoly különbség mutatkozik a 13–14 évesek és az ennél idősebbek között. 15 év felett ugyanis az 5 kiemelt gyerekcsatorna szerepe margi- nálissá válik, közülük csak a Disney Channel ér el értékelhető közönségarányokat, és az is, ahogy azt majd később látni fogjuk, elsősorban a lányok körében. A 13–14 évesek esetében azonban még „játszanak” a gyerekcsatornák, de főként reggel és napközben, a 16 óráig tartó idősávban. Később a két országos kereskedel-