Page 79 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 79
sági ágnes – Bálint Éva: Gyerekek a tévéképernyők előtt 77 a havi bekapcsolódás szintje náluk is eléri a 73%-ot. Lényeges különbség azonban a 4–12 évesekkel szemben, hogy az odakapcsolási gyakoriság ebben a korcsoport- ban jóval alacsonyabb. A kisebbeknél kevesen voltak, akik csak párszor néztek gyerekcsatornát egy hónap alatt, a 13 évesnél idősebbeknél a havi egyszeri bekap- csolás a csoport majdnem 10%-át jellemzi, és további 10% is csak 2-3 napon néz gyerekadót. A havi 19-nél több nap, ami a 4–12 éves korúak 40%-ára volt igaz, itt 2%-ra apad. A médiakutatás, de különösképpen a televíziós közönségmérés egyik kulcsfon- tosságú mutatója az úgynevezett közönségarány (share, SHR%), amely egy-egy adó vagy médium piaci, azaz a fogyasztásból való részesedését hivatott megmutatni. Tévécsatornák esetében legegyszerűbben úgy értelmezhető ez a mutató, hogy a néző a tévénézésre fordított idejének mekkora hányadát tölti az adott csatornán, műso- roknál pedig úgy, hogy ha azt vesszük, hogy a műsor idejében éppen tévét nézők mekkora hányada választotta az adott műsort. A következőkben a közönségarányok alakulásán keresztül mutatjuk be azt, hogy a gyerekcsatornák milyen szerepet töltenek be a gyerekek tévézésében, mekkora teret foglalnak el abban. Csakúgy, mint a gyerekcsatornák napi elérése, a velük eltöltött idő mennyisége is komoly eltérést mutat korcsoportonként. A 4–7 éves korosztály a tévénézési ide- jének 45%-át az öt gyerekcsatorna valamelyikének műsoraival tölti, a 8–12 évesek- nél ez az arány 39%, a 13–14 évesek esetében 18%, a 15–17 éves csoportban pedig már csupán 8%. 14. ábra: A gyermekcsatornák együttes részesedése a vizsgált gyerekcsoportok tévénézéséből 2007 és 2014 között [teljes nap (24 óra)] 50 45 42,5 44,8 Közönségarány (SHR%) 35 33,1 16,9 17,8 40 39,1 36,4 30 25 27,9 20 15 10 14 5 7,2 9,1 8,1 0 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 4–7 évesek 8–12 évesek 13–14 éves 15–17 évesek Ha – ahogy azt a tévézést befolyásoló egyéb tényezők esetében tettük – összevetjük ezeket az arányokat a 2007-es évben mért értékekkel, egyértelmű növekedést ta- pasztalhatunk: a számok azt mutatják, hogy a gyerekek a tévézésre fordított idejük- nek jóval nagyobb részét szánták 2014-ben a gyerekcsatornákra, mint 2007-ben.
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84