Page 82 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 82
80 Médiaszocializáció a másikba („Other”) kerül minden egyéb nem magyar nyelvű adó, a helyi tévécsa- tornák és az egyéb beazonosíthatatlan tévénézési formák. (A DVD-nézés vagy vi- deojáték nem itt szerepel, mert – amint említettük – ezek a mérésben önállóan is azonosításra kerülnek és külön kategóriába sorolódnak. Az „egyéb csatornák” cso- portjainak legfőbb jellemzője, hogy nagyon sok kicsi adó töredéknézettségeit gyűj- tik magukba, ugyanakkor együttesen komoly hányadot képviselnek a gyerekek te- levíziózásában. 2014-ben a 4–7 évesek átlagosan a tévénézési idejük 44,8%-át fordították gye- rekcsatornák nézésére. Ez az arány lényegesen magasabb, mint amit a két legnagyobb kereskedelmi adó, az RTL Klub és a TV2 nézésével töltöttek (18,3%). A 7 év alat- tiak esetében a 2007-es évhez viszonyítva egy gyökeresen megváltozott képet látunk: akkor még az arányok sokkal kiegyenlítettebbek voltak, a két kereskedelmi adó és az akkor mért gyerekcsatornák egyaránt 32–34% körüli részt tettek ki a gyerekek tévézésében 16. ábra: 8–12 évesek közönségaránya (SHR%) a különböző napszakokban 2014-ben 100% 90% 12,5 22,4 22,6 19,3 19,8 20,8 Egyéb, mérésben 2,5 26,5 szereplő csatornák 80% 11,8 6,1 6,6 5,9 5,7 7 Trendi csatornák 70% 8,6 8,8 8,6 10,6 (Comedy, Cool, 60% 21,4 13,1 11 7,9 Film+) 9,8 23,5 50% 16,6 28 Egyéb (magyar 39,1 vagy idegen nyelvű), 40% 31,3 mérésben nem szereplő csatornák 30% 51,7 48,5 Két nagy 20% 43,2 42,7 37,6 kereskedelmi együtt 10% 24,4 23,7 (RTL Klub + TV2) 0% Gyerekcsatornák (5) 6:00–8:00 8:00–16:00 16:00–18:00 18:00–19:00 19:00–20:00 20:00–22:00 22:00–24:00 Eltérő súllyal szerepelnek azonban a különböző csatornatípusok a nap különböző szakaszaiban. A reggeli órákban, még a napi kötelező programok megkezdése előtt, reggel 6 és 8 óra között a 4–7 évesek tévézésének középpontjában a gyerekcsatornák állnak, több mint 60%-os részesedéssel. Ha fgyelembe vesszük, hogy ebben az idősávban hétköznaponként az RTL Klub is gyerekműsort ad, és hogy az RTL Klub közönségaránya ugyanebben az idősávban a 4–7 évesek körében 12%, akkor nyu- godtan kijelenthetjük, hogy a gyerekek ebben az idősávban szinte kizárólag az őket megcélzó produkciókat néznek. Ez a különösen magas arány a nap további részében már nem jellemző, de a gyerekcsatornák egészen az este 8 órás sáv kezdetéig szin- te végig meg tudják tartani az 50% körüli közönségrészesedésüket ebben a legfa- talabb csoportban. Az este 8 óra azért jelent fordulópontot, mert több gyerekadó, köztük a Minimax, az M2 és a Cartoon Network csak eddig ad gyerekműsorokat: