Page 81 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 81
sági ágnes – Bálint Éva: Gyerekek a tévéképernyők előtt 79 ban ez nagyjából stabillá teszi a közönségarányaikat is: sikerrel koncentrálják a né- zők 35-40%-át erre a két adóra. Mindezt azért írtuk le ilyen részletesen, mert az országos kereskedelmi adók mű sor szerkesztési logikája és nézővonzó ereje a gyerekek tévénézését, csatornavá- lasztását is jelentősen befolyásolja. Mert ha például az egyik kulcscsatorna reggel gye rek műsort ad (így tesz az RTL Klub hét közben a kora reggeli Jó reggelt, skacok! című műsorával és hétvégén a Kölyökklub-bal, vagy a TV2 hétvégenként reggel a TV2 Matiné-val), akkor ott szépen meg is jelenik a fatal közönség, és a kínálathoz idomul a nézési szokásrendszer. A gyerekek nézési üteme befogadja magába az új elemet, és alkalmazkodik hozzá. Ugyanígy, ünnepnapokon és hétvégén a családi flmek a nagy csatornákon szintén sok gyereknézőt vonzanak – ha tehát van meg- felelőnek ítélt kínálat, akkor a szokásos tévénézési rend könnyen borul, és a gyerek- csatornáktól napközben is a „nagyok” felé tolódik a közönség. 15. ábra: 4–7 évesek közönségaránya (SHR%) a különböző napszakokban 2014-ben 100% 8,6 90% 1,2 18,1 19,1 15,9 15,7 18,9 Egyéb, mérésben szereplő csatornák 14,1 27,4 80% 2,5 4,3 3,9 3,6 5,2 70% 15,6 16,2 15,4 13,4 12,4 15,5 8,4 Trendi csatornák (Comedy, Cool, 60% 8,3 11,9 Film+) 12,8 19,7 25,1 50% Egyéb (magyar vagy idegen nyelvű), 40% 37,1 25 mérésben nem szereplő csatornák 30% 60,5 54,9 Két nagy 20% 48,3 47,2 43,2 kereskedelmi együtt 27,4 (RTL Klub + TV2) 10% 23,3 0% Gyerekcsatornák (5) 6:00–8:00 8:00–16:00 16:00–18:00 18:00–19:00 19:00–20:00 20:00–22:00 22:00–24:00 Nézzük azonban a konkrét számokat. Az egyes csatornatípusokra eső tévénézési arányok szemléletes bemutatásához a tévéadókat 5 csoportba soroltuk be. Az első csoportban a mérésben publikált adattal rendelkező 5 gyerekcsatorna található (Minimax, M2, Disney Channel, Cartoon Network és Nickelodeon). A következő csoportot a két legnagyobb hazai kereskedelmi csatorna, az RTL Klub és a TV2 alkotja. Külön csoportban szerepeltetjük azokat a fatalok számára „trendi” csator- nákat, amelyekre a nézésük kiemelt hányada orientálódik (ezekről később még szó- lunk, itt most csak felsorolás jelleggel említjük: Cool TV, Comedy Central és Film+). Önálló csoportként szerepel az elemzésben az „egyéb csatornák” két alcsoportja, két okból is. Egyrészt, mivel ezek részaránya a gyerekek televíziózásából átlagon felüli, másrészt, mivel ezek tartalmazzák a mérésben külön adattal nem publikált, de azonosított gyerekcsatornákra eső nézett perceket is. Az egyéb csatornák egyik csoportja az „Egyéb magyar nyelvű adók”-é (a táblázatokban „Other Hungarian”),