Page 91 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 91
sági ágnes – Bálint Éva: Gyerekek a tévéképernyők előtt 89 ról ez a korosztály elsősorban a flmeket, a nagyobb lélegzetű szórakoztató műsorokat és a reality show-kat választja. Ebben az idősávban kiemelt szerephez jut a Cool TV is, amely főműsoridőben főként krimisorozatokat ad (A mentalista, Gyilkos elmék stb.), és különösen a 15–17 éveseknél sikeres. A 13–14 éveseknél a csatorna toplista elejére még bekerülnek a gyerekcsatornák is (a Disney és a Nickelodeon), a 15–17 éveseknél ezek részesedése már marginális, bár a top 15-ben még megjelennek. A Film+, az RTL II és a Comedy Central programjait a 13–17 évesek rendszere- sen nézik, ezek közönségaránya 3 és 5% között mozgott 2014-ben. 5.3. A kedvenc műsorok Az egyes korosztályok kedvenc műsorainak elemzéséhez a 2014-es év adatait vettük alapul. A három vizsgált korcsoportra a műsorok súlyozott nézettsége alapján ki- gyűjtöttük az elmúlt év 200 legnézettebb műsorát. Toplista készítésére kétféle módon kerülhet sor: egyrészt úgy, hogy a többször jelentkező műsorok (például napi vagy heti sorozatok) esetében minden sorozatból mindig csak a legnézettebb epizód kerül be a listába, másrészt e nélkül a szűrő nélkül. Ha tehát például egy olyan sorozat, mint az RTL Klubon a minden hétköznapon jelentkező Éjjelnappal Budapest cím- mel sugárzott program, nagyon népszerű, akkor a szűrés nélküli listába igen nagy számban kerülnek be ennek az epizódjai. Vizsgálatunkban konkrétan ez történt: a legnézettebb 200 műsorba a 13–17 éveseknél ennek a sorozatnak 94 része került be. Ez egyrészről nagyon is jelzésértékű, másrészt viszont az így képzett listában kevés hely marad a többi – szintén nézett – program számára. Ezért döntöttünk úgy, hogy mindkét lista eredményeit ismertetjük. A listán szereplő műsorok műfaja, a be- kerülő csatornák száma és jellege valós képet ad a fatalok érdeklődésének a fóku- száról, bár nem írja azt le teljeskörűen. A három korcsoport ismétlésszűrő nélküli toplistája egy vonás tekintetében azo- nos: az RTL Klub napi főműsoridős produkciói, a már említett Éjjelnappal Budapest és a szintén igazi RTL-márkának számító Barátok közt mindháromból igen tekin- télyes részt foglal el. Minél idősebb korcsoportról van szó, annál nagyobb számban találjuk meg ezeket a legnézettebb 200 műsor között. Az Éjjelnappal Budapest minden kétséget kizáróan a teljes 4–17 éves generáció legnépszerűbb 2014-es pro- dukciója volt: a 4–7 éveseknél 73, a 8–12 éveseknél 81, a 13–17 éveseknél 94 epi- zódja szerepel a legnézettebb 200 program között. A Barátok közt című sorozatból kor szerint haladva 16, 49 és 59 rész, míg a Celeb vagyok, ments ki innen! című – mindössze kilenc héten át sugárzott – túlélő show-ból 3, 7, illetve 21 rész került még be. Így összesen az RTL Klub ezzel a három említett produkcióval a 200-as listák- ból a legkisebbeknél 92 helyet foglalt le, a középső korcsoportnál 137-et, míg a leg- idősebbeknél 174-et! E műsorok nézettségének nagyságrendjét fémjelzi, hogy a top 200-ba bekerült Éjjelnappal Budapest epizódok közül a legkevésbé nézettet is a kor- csoportok minimum 11%-a végignézte, egy-egy részbe pedig legalább egy percre belenézett 20-22%-uk. Jellemző, hogy aki belenéz, az többnyire a műsor 70-80%-át