Page 96 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 96
94 Médiaszocializáció mérkőzései. Bekerült a legnézettebbek közé az M1-ről az Eurovíziós Dalverseny közvetítése is. A fennmaradó helyek többségét az RTL Klub és a TV2 saját gyártá- sú show- és reality műsorai foglalják el. A show-műsorokat és tehetségkutatókat a 8–12 évesek kedvencei közt felsoroltuk, és az ott említett reality és doku-reality címek is mind szerepelnek a 13–17 évesek által előszeretettel nézett programok között. Ezeket kiegészítik még a Segítség, bajban vagyok – a pszichológus válaszol és A gyanú árnyékában címmel futó sorozatok, ugyanebből a műfaji kategóriából. A Való Világ és annak késő esti kísérőműsora, a Belevaló világ ugyancsak elő- kelő helyen végeztek a listán. Ahogy azt korábban már említettük, a Nielsen Közönségmérés elemző szoftvere lehetőséget teremt arra, hogy külön elemezzük az egyedül tévézők viselkedését. Ez a gyerekek esetében különösen érdekes, mert így jobban megérthetjük, hogy az egyes műsorok választása és nézése mennyire önálló tevékenység, illetve mennyiben a felnőttekkel való együtt tévézés következménye. Azok a műsorok, amelyek az egyedül tévét néző 4–7 éves gyerekek körében a legmagasabb nézettséget érik el, ugyanúgy a főműsoridőből kerülnek ki, mint a korábban említett, általános toplistákba bekerülő műsorok. A két lista között a leg- nagyobb különbség az, hogy az egyedül tévézőkében a 200-ból 145 a gyerekműsor gyerekcsatornákról, és az első 25 helyből 22-re is kizárólag gyerekcsatornák műso- rai kerülnek. Bekerül ugyan ennek a csoportnak a legnézettebb műsorai közé is az Éjjel­nappal Budapest és a Barátok közt, de jelentősen kisebb mennyiségben az abszolút toplistákhoz képest. A 8–12 éves korú, egyedül tévézők körében szintén a gyerekműsorok vannak nagyobb számban a toplistán, mégpedig az ebben a korcsoportban igen népszerű Disney Channelről. Az ő körükben már az egyedül tévézők esetében is nagyobb számban, 43 esetben bukkan fel az Éjjel­nappal Budapest, és 14-szer a Barátok közt egy-egy epizódja. A 13–17 éveseknél a 200-as listában gyakorlatilag nincs eltérés az egyedül tévé- zők és a teljes korcsoport legnézettebb műsorai között: mindkét megközelítésben az RTL Klub műsorai dominálnak. Azt a toplistaváltozatot, amelyben minden sorozat csak a legnézettebb epizódjával szerepel, szintén az RTL Klub műsorai töltik meg, de a teljes csoporthoz képest új elemként megjelenik a Comedy Central csatorna, amelynek 12 különböző produkciója kerül be az egyedül tévéző 13–17 évesek leg- kedveltebb műsorai közé – igaz, ezek közül a legnézettebb, A Cleveland Show című animációs sorozat is csak a 79. a rangsorban. 5.4. Veszélyes (?) műsorok A legnézettebb műsorok két tanulsággal mindenképpen szolgálhatnak. Egyrészt világos az, hogy a gyerekek – különösen a 13 év alatti korosztályokban – többnyire szeretnek nekik szóló műsorokat nézni! A csatornaorientációjuk azt mutatja, hogy a többség számára nem az az elsődleges cél, hogy szándékosan a felnőtteknek szó ló
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101