Page 101 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 101
vajda ZsuZsanna Porontyok a mamablogon. Web 2.0 Web 2.0 a szülői döntések és gyakorlat alakításában A mai társadalmi valóság egyik legfontosabb jellemzője a kommunikáció médiu- mainak mindent átható jelenléte. Mediatizált világban élünk, ahol az emberi kap- csolatok és viszonyrendszerek egyre több fajtájára jellemző a közvetítettség, az, hogy a kapcsolattartás, információszerzés meghatározott kommunikációs eszközök segítségével történik. Jelen írásom tárgya az elektronikus kommunikáció szocializációra gyakorolt ket- tős hatása: annak vizsgálata, hogyan alakítja a szülők gyermekneveléssel kapcsola- tos felfogását, ezáltal pedig a szocializáció gyakorlatát az interaktív, vagy ahogyan manapság emlegetik, szociális média. A web 2.0 gyorsan változó világa nemigen vizsgálható a tudomány „hard” megközelítésével, a típusalkotással és a statisztikák- kal; a tanulmányban alkalmazott módszerek inkább az antropológia, a szociográfa eszköztárába illenek. A problémakör vizsgálatánál szokásos „szoft” módszerekkel, leírással, szövegillusztrációkkal igyekszem némi bepillantást adni a szülők inter- nethasználatának jellegzetességeibe. Számos jel árulkodik arról, hogy az internet, és különösen interaktív fajtáinak (fórumok, blogok) megjelenése igazi fordulatot idézett elő a gyermekneveléssel kap- csolatos tájékozódásban. A „net” kéznél van az otthon lévő, csecsemőjüket gondozó anyák esetében, elfoglaltságot jelent, csökkenti a kisgyerekes magány érzését, és az információk kifogyhatatlan forrása is. Bármikor lehet kapcsolódni hozzá, részt lehet venni a beszélgetésekben, vitákban, sorstársra lehet találni a nehéz helyzetekben. A rövid szövegrészek olvasása nem igényel erős koncentrációt, lehetővé teszi, hogy a szülők – elsősorban az anyák – néhány perces szabadidejükben odaüljenek a kép- ernyő elé és elolvassanak néhány bejegyzést, vagy begépeljenek egy pár mondatos szöveget. A gyermekneveléssel foglalkozó webhelyek népszerűek a külföldön élő magyarok körében is, enyhítve a távol lévő család, barátok hiányát. Az igényeknek meg fe lelően ma az internetes oldalak, fórumok, blogok sokasága áll a szülők ren- delkezésére. Ugyanakkor vajmi keveset tudunk arról, hogy a fatal szülők milyen jel le gű ismeretekhez jutnak általuk, és hogyan használják fel ezeket az ismereteket mindennapi gyakorlatukban. Tanulmányomban néhány ezzel kapcsolatos tapaszta- latot szeretnék az olvasó elé tárni. A kisgyermeküket nevelő szülők mindig intenzív felhasználói voltak a tudomá- nyos ismeretterjesztés változó műfajú és formátumú tartalmainak, amióta csak is- meretterjesztés létezik. Immár történelmi példák igazolják, hogy a népszerű köny-