Page 99 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 99
sági ágnes – Bálint Éva: Gyerekek a tévéképernyők előtt 97 A többi bulvárjellegű, hírességekre vagy éppen amatőrökre építő – kulturális értéküket tekintve sokak által megkérdőjelezett – műsorra (pl. Éden Hotel, Édes élet, Celeb vagyok, ments ki innen! stb.) nagyjából a Való Világ révén bemutatott jelenség az érvényes: azok, amelyek nagy nézettségű országos csatornán jelentkez- nek, abszolút értékben több, arányait tekintve azonban kevesebb 18 év alatti nézőt vonzanak. A kisebb csatornákon a műsorokat követő fatalok körében azonban min- den esetben jól kirajzolódik egy „kemény mag”, amely a sorozat nézőbázisát adja, és az átlagnál jóval magasabb gyakorisággal nézi azt. A csatorna piaci pozíciója az, amely e magnak a tényleges méretét igazán befolyásolja. 18. ábra: A Való Világ 20 óra utáni adásainak nézettsége és közönségaránya a teljes népesség körében 1 600 000 45 40,9 36,3 41,3 35,5 40 1 400 000 Nézettség (AMR, főben) 1 000 000 26,6 30 Közönségarány (SHR%) 35 1 200 000 25 800 000 20 600 000 400 000 10 200 000 1 325 371 962 680 1 278 783 1 486 137 1 127 918 8,4 327 817 6,5 233 593 15 5 – 0 VV1 VV2 VV3 VV4 VV5 VV6 VV7 (2002 (2003 (2004 (2010 ősz– (2011 (2014 (2014 ősz– ősz) tavasz) tavasz) 2011 tavasz) ősz) tavasz) 2015 febr.) Nézettség (AMR, fő) Közönségarány (SHR%) Egy-egy ilyen jellegű műsorsorozat nem szükségszerűen ér el magas vagy átlagon felüli nézettségeket a fatalok csoportjaiban (van, hogy egy egész széria is csupán a korosztály kevesebb mint egyötödéhez ér el), ám a műsorok igen erős online hát- tértámogatása és a legextrémebb részletek internetes tovaterjedése egészen más térbe helyezi el ezeket a tartalmakat, és a közbeszédben elfoglalt súlyukat is ezek a tényezők erősítik fel. 6. Összegzés Az elmúlt évtized nézettségi adatait vizsgálva tévhitnek mutatkozik az, hogy „a mai gyerekek már nem néznek tévét”. A számok azt mutatják, hogy ez az állítás csak bizonyos speciális – egyelőre a kisebbséget jelentő – szegmensekre igaz, a többség- re nem. A technikai változások, a digitalizáció, az internet terjedése és mobilitása ugyan folyamatosan alakítják a fatalok szórakozási – és ezen belül a tévénézési – formáit, de nem okoznak egyik pillanatról a másikra drámai változásokat. Fokoza-