Page 98 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 98
96 Médiaszocializáció labb generációkra, akkor érdemes röviden megvizsgálnunk, hogyan változott a Való Világ nézettsége a felnőtt- és a gyerekcsoportok körében. A műsor egyértelműen az RTL Klub repertoárjának a legsikeresebbjei között szerepel. A 2002-es VV1 széria este 20 óra után jelentkező adásainak átlagos né- zettsége 1,3 millió fő volt, az egy-egy adásra odakapcsolók száma pedig megköze- lítette a 2,2 milliós értéket. A magyar lakosságból alig akadtak olyanok, akik ne néztek volna bele a 4 hónapon át tartó műsorfolyamba – az összesen 252 műsorelem valamelyikébe a teljes népesség 95,9%-a belenézett legalább egy percre, és hogy ez a belenézés nem csak a véletlen műve volt, azt az igazolja, hogy egy átlagos néző a 4 hónap alatt ezt 50 alkalommal tette meg. Ennek az első szériának a közönségé- ből, amelynek főműsoridős közvetítései 40%-os közönségaránnyal mentek, azaz minden 100 tévénézőből 40 e mellett a műsor mellett voksolt, nyilvánvalóan nem maradtak ki a fatalabb korcsoportok sem, bár a közönségen belüli részarányuk jó- val alacsonyabb volt, mint a társadalom egészében. A 4–17 évesek aránya a VV1 esti adásainak a közönségében 8,5% volt, ami fele a teljes lakosságon belüli ará- nyuknak. A napközbeni ismétléseknél a fatalok nézőkön belüli aránya ugyan köze- lebb volt a csoport társadalmi súlyához, de mindvégig alatta maradt. (Korosztályok szerint a 13–17 évesek inkább megtalálhatóak voltak a közönségben, mint a 13 év alattiak.) Hiába azonban az alacsonyabb részarány, a naponta milliókat elérő műso- rok – különösen, ha hónapokig képernyőn vannak – előbb-utóbb szükségszerűen elérik az összes korcsoport szinte összes tagját. A VV1 2002 őszén naponta több mint négyszázezer 18 év alatti nézőt ért el, a csoport egynegyedét. A sorozat a következő években kisebb-nagyobb különbségekkel, de hasonlóan sikeres maradt (18. ábra). Csak a 2011-ben sugárzott ötödik széria mutatott némi visszaesést a közönségarány tekintetében, de a főműsoridős nézőszámok és a gyerek- korosztályok elérése szempontjából ekkor sem volt lényeges eltérés az induláshoz képest. A drasztikus közönségváltás akkor következett be, amikor a VV6 2014 ta- vaszán két év kihagyás után az RTL II-n jelentkezett. Mivel az RTL II foghatósága és a nézői piacon elfoglalt súlya jelentősen elmarad az anyacsatornáétól, a VV6 is számottevően kisebb közönséget volt képes elérni és megszólítani. Hiába jelentkezett kb. 70%-kal több adással, így is felére csökkent a teljes lakosságon – és ennél na- gyobb mértékben a fatalokon – belüli elérése, és az egy néző által látott epizódszá- mok is ugyanilyen arányban csökkentek. Ami azonban a trendekkel ellentétes irányba mozdult el, az a 13–17 évesek rész- aránya a nézőközönségen belül: 2014-ben ugyanis, mindkét VV-széria esetében je- lentősen túlreprezentált ez a korosztály a délutáni és esti adások közönségében. A kora esti órákban sugárzott részeknél például a közönség közel egyötöde 18 évnél fatalabb néző volt, ami 30%-kal több, mint amennyit a csoport a társadalom egé- szében képvisel 2014-ben az ősszel indított VV7 sorozat némiképp a kifulladás jeleit mutatja, mi vel eredményei a tavaszi VV6-hoz képest is csökkentek, de ezen belül a 15–17 éve sek körében tapasztalható a legkisebb mértékű elpártolás – az ő csoportjuknak kb. a fele rendszeres nézője volt a VV7-nek is