Page 100 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 100
98 Médiaszocializáció tos átalakulásról van szó, és ha a televíziók tartalmi szempontból és a platformok szélesítésével követni tudják ezt a folyamatot, akkor ez az átalakulás összességében nem feltétlenül jár a lineáris tévézés drasztikus csökkenésével. A legfatalabb korosztályok esetében a gyerekcsatorna-kínálat bővülése egyértel- műen pozitív folyamatokat indított el, már amennyiben pozitívnak értékelhető, hogy az elmúlt években nőt a gyerekcsatornák közönségrészesedése a gyermekek tévé- nézésre fordított idejéből. Az is tényként jelenthető ki, hogy a gyerekek tévénézését az életritmusuk sokkal inkább befolyásolja, mint az, hogy a kedvenc tévéadóikon éppen mi megy. Ha té- vézni szeretnének, akkor mindenképpen keresnek maguknak valamit, amivel időt tölthetnek. Bár nyilvánvaló, hogy a gyerekeknek az ifjúsági műsorok között is van- nak favoritjaik, ám akkor is tévéznek, ha éppen nem azok a sorozatok mennek a gyerekcsatornákon. A gyerekek és fatalok esti műsorfogyasztását a felnőttekkel való együtt tévézés irányítja, de az is látszik, hogy a kereskedelmi adók által tudatosan a tizenévesek érdeklődési körére, kedvelt témáira alapozó, az ő kommunikációs formáikat vissza- tükröző tartalmai sikeresen szólítják meg a szülőktől függetlenül műsort választó korosztályokat. A csatornák sokasága a közönség felaprózódásával jár, ami akár tompíthatja is az egyes megkérdőjelezett tartalmak hatásait azáltal, hogy bizonyos műsorok egyre szűkebb közönségrétegekhez érnek el. A bulvárorientált műsorok közönsége összes- ségében zsugorodik, így – ha hosszabb távon tekintünk vissza – a 2000-es évek elejéhez képest a legfatalabb csoportok életében ezek a műsorok, legalábbis televí- zión keresztül, most kisebb szerepet töltenek be, mint korábban. Ha azonban a te- levízió és az internet kapcsolatát nem tévénézési, hanem információterjesztési szem- pontból vizsgáljuk, akkor azt állapíthatjuk meg, hogy a televízió inkább mint a közbeszéd tárgyát nyújtó médium, az internet pedig mint annak intenzív terjesz- tője jelenik meg a fatal generációk életében. A tanulmányban szereplő adatokat a Nielsen Közönségmérés adatbázisából az MTVA (Média- szolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap) bocsátotta a rendelkezésünkre.