Page 106 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 106
104 Médiaszocializáció az orvosi terminusokat, ezért gyakran téves hiedelmeket alakítanak ki. A jelenségre már új elnevezést is találtak: cyberchondria, vagyis az internet által kiváltott beteg- ségérzet. Az előzetes félreinformáltság gyakran megnehezíti az orvos számára, hogy megfelelően tájékoztassa a beteget, vagy lényegesen megnöveli azt az időt, amelyet az orvosnak azzal kell töltenie, hogy korrigálja a félrevezető információkat. 1. Gyermekneveléssel foglalkozó interaktív portálok Az internetes portálok körében egyre népszerűbbek az interaktív oldalak, fórumok, blogok. Adam Singer, egy, a blogvilágról szóló blog, a thefuturebuzz.com gazdá- 11 jának 2009-es adatai szerint az akkori aktív internethasználók 77%-a olvasott vagy írt blogot. Egy másik kutatás eredményei szerint a bloghasználók többsége csalódott a „mainstream” médiumokban. A kizárólag blogokat tartalmazó online napilap, 12 a Huffngton Post néhány év alatt több mint százmillió olvasóra tett szert. 13 A szülői blogok – nevük az angol szakirodalomban gyakran „mommyblog”, mi- vel a használók és az aktív megszólalók között túlnyomó többségben vannak a nők – különleges helyet foglalnak el a blog világban – írja Samabaly. A szerző az egyes 14 médiumfajták használati gyakoriságának vizsgálatára szakosodott Nielsen ügynök- ség adatait idézi, amelyek szerint a napközbeni internethasználók 20-25%-a 25–54 éves gyerekes nő. A mamablogok témái az élet minden területére kiterjednek az üzlettől a politikáig, de a középpontban természetesen a csecsemőgondozás és a gyermeknevelés kérdései állnak. A nevelés összetett dolog, és a szülőknek gyak- ran szüksége van tanácsra – írja Samabaly. De gyakran szívesebben olvassák sors- társaik tapasztalatait, mint a szakértőét, ezért fordulnak a blogokhoz. A szülők in- ternetes jelenlétének rendkívüli intenzitását – és egyben a szociális média egyik kockázatát – tükrözi, hogy az Egyesült Államokban az AVG internetes biztonsággal foglalkozó cég felmérése szerint a gyerekek 92%-a két éves kora előtt felkerül az internetre – „digitális élőlény” lesz –, és 33%-ukról már magzati korában felkerül- nek az ultrahangos vizsgálatokon készült fotók („digitális születés”). 15 11 Adam singer: http://thefuturebuzz.com/2009/12/10/blogging-stats-facts-data/ 12 Jon soBel: State of the blogosphere. Introduction. Technorati, 2010. http://technorati.com/blogging/ article/state-of-the-blogosphere-2010-introduction/ 13 Magyar Narancs, 2015. március 5. 32. 14 Holiday saMaBaly: Mommy Blogs – Uses and Gratifications. A Thesis Presented to the Graduate Faculty of Acron. 2012. 15 Jenn Supple Bartels (2015): Parents’ growing pains on Social Media: Modeling Autenticity. Character and Social Media 2015/1. 35–43. fenti jelenségre a hazai internethasználók között is bősé- gesen találunk példát. A Babablog álnevű hozzászólója, három gyermekes anya, nemcsak a magzati ultrahangok tucatjait tette közzé mind a három gyerekéről, de a laboratóriumi leleteket, a szülések pontos leírását, az újszülöttek fényképeit is.
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111