Page 108 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 108
106 Médiaszocializáció WC-kagyló, amelyet egy bájos hölgy a megfelelő tisztítószer segítségével percek alatt kristálytisztává varázsol. Az olvasó azt is megtudhatta, hogy a tisztítószerre fordított összeg egy részét szegény gyerekek megsegítésére fordítják. Az interaktív fórumok azt is lehetővé teszik, hogy a marketing személyes véle- ményként vagy egy meghatározó csoport véleményeként jelenjen meg. A burkolt üzenet különösen hatékony lehet, ha a bejegyzés olyan hozzászólótól, szakembertől származik, akit a többiek ismernek, más hozzászólásokkal már megteremtette ön- maga hitelességét. Nehezen hárítható el a gyanú, hogy egy gyerekflmet a Dívány/Porontyon szülő- társainak ajánló apa – Egy ötéves lánynak ez a flm jár címmel – kizárólag szub- 16 jektív lelkesedésének kíván hangot adni. A bejegyzésben számos olyan szövegrészlet is megtalálható, amely nem úgy hangzik, ahogyan a hétköznapi ember ír vagy beszél. „Meglepetés volt, azt hitte, hogy boltba sétálgatunk a pécsi plázában, majd mikor ráfordultunk a mozi lépcsőjére, csak annyit mondott: köszi! Most egy pár napig bár- mit kérhetünk tőle.” Hasonlóképpen professzionális reklámszöveget foglal magába a Pindur „Miért jó a lego?” című, személyesnek álcázott bejegyzése: „Segít a meny- 17 nyiség fogalmának kialakulásában, hiszen a »kell még egy kocka«, a »vegyünk le két kockát innen«, az „ehhez még sok/néhány kocka kell” mondatok gyakorlati ta- pasztalatokat adnak mennyiségek megítéléséhez és a számfogalom kialakulásához”. A széles körű személyes adatgyűjtés emellett lehetőséget biztosít a kontextus- érzékeny reklámra, szűk foglalkozási csoportok vagy személyek megszólítására. Mindezek folytán nem lehetünk biztosak benne, hogy az állandóan jelen lévő, más tartalmakkal keveredő internetes marketing kevésbé hatékony, mint a televíziós reklámok. Az utóbbiak ugyan nagyobb tömeget érhetnek el, de jóval könnyebb fel- ismerni őket, és adott esetben kívülkerülni a hatóterületükön (a nézők sokasága ma már más csatornára kapcsol, vagy kimegy a szobából). Az internetes marketing- módszerek a rejtőzés, álcázás, természetessé tevés módszerei által mind nagyobb eséllyel játsszák ki a felhasználók ellenállását az illetéktelen befolyással szemben. E ponton érdemes visszatérni a hierarchia hiányának, a szakértő és a laikus véle- mény közötti különbség feloldódásának bevezetőben említett kérdéséhez. Bár a fenti jelenségekkel az internetet értékelők körében gyakran úgy találkozunk, mint a plu- rális demokrácia megnyilvánulásával, a valóságban jóval összetettebb kérdés, milyen következményekkel jár a mindennapi életben, ha nem tudunk különbséget tenni a szakember és a laikus között. A következményekkel lépten-nyomon találkozunk: az euró pai felvilágosodás két évszázada után ismét soha nem látott mértékben terje- dő babonák és tévhitek, ezoterikus nézetek már halálos áldozatokat is szedtek pél- dául a fény evők esetében. A szakértelem leértékelésének különösen felháborító mód- ja, amikor azért értékelik le a szakember véleményét, hogy a fogyasztót rábeszéljék különféle, tudományos háttérrel nem rendelkező szolgáltatások igénybevételére. 16 http://divany.hu/poronty/2015/02/14/egy_oteves_lanynak_ez_a_film_jar/ 17 http://www.pindur.hu/index.php/nevelunk/1226-miert-jo-a-lego.html
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113