Page 112 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 112
110 Médiaszocializáció aligha ítélhetők meg egy komment alapján (pl. az adott tünet nem hányás; a gyerek azért sír, mert jönnek a fogai, gyógyszereket ajánl határozottan), más esetekben viszont csökkenteni igyekszik a szülő szorongását: „ebben a korban ez gyakori je- lenség”; „ez normális”; „próbáld meg megfgyelni” stb. A blog azért is kedvelt lehet, mert Vida válaszai többnyire egyénre szabottak – annak ellenére, hogy sok kérdés- re, különösen az összetettebbekre, nem válaszol, és a portálon bőven találkozunk ezzel kapcsolatos panaszokkal. Emellett azonban sűrűn találkozhatunk Vidát dicsőí- tő, hálálkodó, köszönetet mondó kommentekkel is. Ma egy interneten (vagy bárhol máshol) megszólaló szakértő végzettségét, tájé- kozottságát nem ellenőrzi senki. Bár Vida az impresszumban azt írja, hogy a be- jegyzéseket, a kismamák kérdéseire adott válaszokat szakemberek bevonásával írja, az alábbiakat is közli: „Ez nem orvosi blog, a válaszok tájékoztató jellegűek, orvo- si véleménynek nem minősülnek. Ha orvosi segítségre van szükséged, fordulj or- voshoz. A következményekért felelősséget nem vállalunk.” Bár a szöveg minden bizonnyal megvéd a jogi komplikációktól, a portál látogatói aligha olvasgatják az „apró betűs” szöveget. Ez többek között abból is kitűnik, hogy gyakran „Kedves doktornő”-ként fordulnak Vidához. Vida egyvalamiben biztosan szakértő: abban, hogyan kell növelni a fogyasztók számát. „Termékeit”, a csecsemőgondozással kapcsolatos tanácsait videón, könyvben és tanfolyamokon is árulja, babaszakácskönyvet is ír, és arról is szívesen kiképez bárkit, hogyan kezdjen vállalkozásba egy gyakorló anya (és lám, neki ez is sikerült!). Élelmiszer-láncokkal szövetkezik a reklámnak talán a leginkább taszító fajtájában: „Ha az adott cég gyermekápolási cikkeit vásárolja, azzal a szegény gyerekeket is segíti”. A Kismamablog rendkívüli sikere azonban nemcsak az ő érdeme, hanem az anyák rendkívüli bizonytalanságának a terméke is: problémát látnak abban, hogy a néhány hónapos kisbaba dörzsöli az arcát, hogy kapaszkodva már feláll, de nem meri elengedni a támaszt, az öt hónapos baba az oldalára fordult és így tovább, és hálásan fogadják az állásfoglalást. A Dívány/Poronty, mint már említettük, az Index rovata. Ennek az az előnye, hogy az érdekesebb topikok címe megjelenik az Index nagy olvasottságú kezdőlap- ján. Feltehetően ennek tudható be, hogy a kommentelők közönsége mind mennyi- ségét, mind összetételét tekintve jóval heterogénebb, mint a többi oldalé. Feltehető- en ugyanez az oka, hogy a Porontyon gyakran jelennek meg provokatív, politikai implikációkkal is rendelkező bejegyzések (bár a szülői fórumokon közvetlen poli- tikai tartalommal egyáltalán nem találkozunk, nem tudni, hogy ez a résztvevők visszafogottságának vagy a moderálásnak köszönhető-e). A Poronty bejegyzéseit nevüket vállaló szerzők írják, köztük egy igazán felkészültnek látszó pszichológus, Cziglán Karolina. A kommentek és tetszésnyilvánítások száma azonban kevés ösz- szefüggést mutat a téma (becsülhető) fontosságával. Így például Cziglán igazán tartalmas és érdekes írására, hogy hogyan fogadják a szülők az őket érő kritikát, 20 20 http://divany.hu/poronty/2015/03/15/igy_kezelje_jol_a_gyereknevelest_ero_kritikat/
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117