Page 111 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 111
vajda ZsuZsanna: Porontyok a mamablogon. Web 2.0 109 fényképei. A fórum használatára is több lehetőség van, cikkekre, bejegyzésekre is lehet válaszolni, de van külön társalgó és chat is. A társalgóban a gyermekvárás, gyer meknevelés, családi élet minden létező vonatkozásával kapcsolatban találhatók topikok – az egyik legnépszerűbb elnevezése „Gyermekek, magzatok kor szerint”. Itt megtalálhatják egymást azok a szülők, akik éppen gyermeket várnak, vagy akik- nek a gyerekei egyidősek. A társalgó topikjai között jó néhány zártat találunk: mi- ként egyik válaszolónk is beszámolt róla, a hasonló helyzetűek kapcsolatteremtése alapján nem ritkaság, hogy valódi közösségek jönnek létre. Az azonos évben szülők, többgyermekesek, ikrek szülei offine is megismerkednek, és idővel zárt topikot hoznak létre, amelyben a már megszokott résztvevők folytathatják a párbeszédet. A zárt topikok előnye az is, hogy a szűk létszámú résztvevő miatt hirdetésmentesek. A társalgó topikjai között olyan is található – a címe „Ismerjük meg egymást” –, amelynek kimondottan a kapcsolatteremtés a célja. Innen értesülhetünk, hogy al- kalmanként találkozókat is szerveztek az oldal használói között. A topikok között ugyanakkor jó néhányat találhatunk, amelyre évek óta nem érkezik bejegyzés. Ez alátámasztja más internetes oldalakkal kapcsolatban szerzett benyomásainkat, mi- szerint az egyes fórumok működésében döntő szerepet játszik a rendszeres hozzá- szólók aktív magja – ha ők valamilyen okból, például munkába állás miatt nem folytatják tovább, a beszélgetés véget ér. A Babanet jellegzetessége tehát, hogy valódi közösségszervező hatással rendel- kezik: a zárt topikok nagy számából ítélve ez a hatás nem is jelentéktelen. A példá- ja mutatja, hogy az internetes kommunikáció nem feltétlenül jelent elszigetelődést, az ezt igénylő felhasználók ötvözhetik a kiváló információs, kommunikációs lehe- tőségeket az általuk teremtett személyes kapcsolatok előnyeivel. Ugyanakkor a Babaneten is számtalan formátumban találhatók nyílt és burkolt marketing célú üzenetek. Meglepő, hogy ezek között van illegális tartalmú is. A bér- anyaság topiknál nem a témával kapcsolatos diskurzust találjuk, hanem hirdetések- be, felajánlkozásokba botlunk: a 172 ilyen tárgyú bejegyzést több mint 30 000-en látták. Számos, gyenge helyesírású nő ajánlkozik a béranyai szerepre, adott esetben konkrét összeg fejében, mások igénybe szeretnének venni ilyen szolgáltatást, ismét mások pedig károsultakat keresnek. A nyíltság azért is megdöbbentő, mert Magyar- országon a béranyaság semmilyen fajtája nem megengedett, a pénzért nyújtott „szol- gáltatást” pedig a legtöbb országban – elvileg – büntetik. Ehhez képest a felajánl- kozók gyakran e-mail címmel, telefonszámmal szerepelnek, és vannak, akik nyíltan utalnak az elvárt összegre is. Vida Ágnes Kismamablogja, mint már említettük, némileg eltér a többitől, ez egy személyes blog. A kommentek valójában nem vélemények, hanem kérdések a szerző- höz, küldőik nem kerülnek egymással kapcsolatba. A blog népszerűsége ellentmon- dani látszik annak a feltevésnek, hogy a fatal szülők elsősorban egymás véleményé- re és nem a szakemberére kíváncsiak: mint a korábbi adatokból láthattuk, Vida blogja nagyságrendekkel népszerűbb az interaktív, vagy több szerző által írt blogoknál. Módszere a magabiztosság és a szülőkre való „ráhagyás” sajátos elegye. Alkalman- ként igen határozottan nyilvánít véleményt, ad tanácsot olyan esetekben, amelyek