Kiadvány: Jól van a gyerek, ha játszik?

2024. 03. 01. internet cikk 5–10. évfolyam

Különös és különleges médium a videójáték. 

Bár már ötven esztendős – ki hinné? –, a média világát alapjaiban átformáló digitális korban még így is fiatalnak mondható. Interaktivitása és elképesztő sokfélesége révén személyesebb, mint bármilyen más csatorna, eszköztára és lehetőségei pedig folyamatosan bővülnek. Mint médium, jelentőségét nem kell bizonygatni: a videójátékok szórakoztatnak, kihívást jelentenek és bár a gyorsan fejlődő technológiáknak köszönhetően egyre látványosabbak, nem csupán interaktív, de egyedi és egyéni élményt is nyújtanak.

A videójáték lehet egy régi mesekönyv, de egy fényűző vidámpark is, a legkülönfélébb embereket képes megszólítani és lenyűgözni. A varázslatok azonban hajlamosak rabul ejteni, ezért a videójátékokat nem csupán mint általános jelenséget, de mint veszélyforrást is szemügyre vettük. Hasonló a helyzet, mint a napjaink meghatározó területe, a mesterséges intelligencia robbanása esetében: ahogy címlapunk is részben a Midjourney képalkotó mesterséges intelligencia, részben emberi grafikus munkája, a videójátékhoz is elengedhetetlen a felügyelet – leginkább a szülők részéről. Az imént felsoroltakon túl kitértünk még a videójátékokban rejlő lehetőségekre is, hiszen hatással vannak a társadalmi kapcsolatokra, az identitás formálására, az oktatásra és a kultúrára is. A videójátékok révén olyan képességek fejleszthetőek, mint a problémamegoldás, a kreativitás, az együtt-működés és a kommunikáció – olyan ismeretek, amelyekre a jövő munkaerőpiacán is egyre nagyobb szükség lesz. Célunk az volt, hogy a szülők és a pedagógusok ne csak tényeket és adatokat szerezzenek a videójátékokról, de olyan új perspektívákat, szempontrendszereket is kapjanak, amelyek segítenek mélyebb megértésükben, és új, értékes csatornát is nyitnak a fiatalok felé. A videójátékok kapcsán ugyanis bőven van miről beszélgetni.

Itt elolvashatjátok a kiadványt: Jól van a gyerek, ha játszik?

Jól van a gyerek, ha játszik?