Milyen szabályok szerint netezzen az alsós korú gyerek?

2021. 02. 15. internet cikk 3–4. évfolyam

Az alsós gyerekek szeretnek a neten játszani, sokuk számára ez egy újabb közösségi tér. A korosztálynak készült online játékok zárt környezetet alkotnak, ahol a gyerekek találkoznak a barátaikkal, és szabadon szárnyal a képzeletük. Ahhoz, hogy online játékokat játszhassanak, felhasználói fiókra van szükség (a Minecraft esetében például egy Microsoft-fiókra, hiszen ez a cég a játék tulajdonosa), de a nagy konzolgyártók saját hálózatot működtetnek, így ott is szükséges egy felhasználói fiók az online játékhoz.

A telefonon játszható játékok esetében viszont nem ilyen szigorú a szűrőrendszer, ezért a szülők figyelmén múlik, milyen játékot töltenek le a gyerekek. A szülők számára továbbá kihívás, hogy segítsenek gyerekeiknek megtalálni az egyensúlyt az őket beszippantó játék és a valós térben zajló társas tevékenységek között. A virtuális világnak megvannak a viselkedési szabályai, de némelyik gyerek ügyesen megkerüli ezeket. Gyereknek és szülőnek egyaránt hasznos lehet, ha előzetesen elbeszélgetnek arról, hogy hogyan érdemes reagálni a kétes viselkedésre.  

1. Hat év alatti gyerekek ne játsszanak nagyobbaknak szánt játékokkal! Ha még nem tudnak írni és olvasni, frusztrálttá válhatnak az online térben. Vannak kifejezetten szórakoztató, óvodásoknak szóló oldalak az életkornak megfelelő tartalmakkal.

2. Közösen hozzunk létre fiókot! Találjuk ki együtt a felhasználónevet és a jelszót, a biztonságos, helyes online viselkedéshez is megteremtjük az alapokat.

3. Ha nem akarjuk, hogy a gyerekünk felügyelet nélkül játsszon másokkal, ne engedjük egyedül netezni! Ne feledjük, hogy a virtuális térben is aszerint viszonyul a társaihoz, amit a való életben sikerült (vagy nem sikerült) elsajátítania. 

4. Tájékozódjunk előre! Mielőtt felengedjük a gyerekünket a netre, mi magunk is ellenőrizzük azokat az oldalakat, amelyekre felmehet. Ne csak a legnépszerűbb közösségi oldalakat nézzük meg, hanem azokat is, amelyek a gyerekünket érdekelhetik, illetve amelyek valamilyen oktatói szemlélettel működnek. 

5. Legyen időkorlát! Figyeljünk rá, hogy ne csak online játsszon, hanem a valós térben is! 

6. Fektessük le a viselkedési szabályokat! Jó irányadó szabály lehet, hogy amit nem mondana másnak szemtől szembe, azt online se mondja! 

7. Ne használjon kamerát! A háttérben megjelenő részletekből beazonosítható lehet a lakcím vagy más érzékeny információt hordozhatnak. A róla közzétett kameraképet bárki elmentheti, felhasználhatja. Léteznek játékok, amelyekhez szükség van kamerára a működéshez, ebben az esetben gondoskodjunk róla, hogy ne rögzítse a felvételt.

8. Mutassuk meg neki, hogyan tudja jelenteni az oda nem illő viselkedést! Szülőként is könnyű megtanulni, és a gyereknek is fontos megmutatni a „jelentés” funkció használatát. Magyarázzuk el neki, hogy így marad mindenki számára biztonságos és élményteli a közösségi oldalak használata. 

9. Kössük a lelkére, hogy soha senkivel ne ossza meg a jelszavát! A gyerekek gyakran odaadják másoknak a jelszavukat egy online játék során. Legyen számára világos, hogy amikor egy jelszót megoszt valakivel, az olyan, mintha az személyazonosságának egy részét adná oda.

10. Beszélgessünk vele a pénzről és arról, hogy mit jelent a családnak! Számos oldal abból szerez bevételt, hogy a felhasználó extrákat vásárol. Ne engedjük, hogy olyan felület tanítsa a gyerekünket pénzkeresésről, megtakarításról és költésről, amely a profit érdekében a vásárlói hűségre épít. Magyarázzuk el, hogy számunkra mi képvisel értéket!

11. Tartsuk a számítógépet központi helyen! Így követni tudjuk a gyermekünk online életét. 

A Common Sense Media cikke nyomán, Lajtos Ádám médiaértés-oktató ötleteivel kiegészítve.