Alsósokra hangolva – médiatudatosságot fejlesztő óratervek: A körülöttünk lévő digitális világ
A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ honlapjának Médiaszertár rovatában médiaértéssel kapcsolatos témájú segédanyagokkal nyújtunk segítséget elsősorban az általános iskola felső tagozatán, illetve a középiskolában oktató pedagógusoknak. Az alábbi óravázlat egy többrészes, hiánypótló sorozat első része, amelyben az alsós korosztályt oktató pedagógusok számára kínálunk óraterveket az internethasználat, internetbiztonság, illetve az ezekkel kapcsolatos netes jelenségek témakörében.
A témák kiválasztásában arra törekedtünk, hogy azok valóban a gyerekek médiafogyasztási szokásait, valamint digitális eszközhasználatát tükrözzék. Az óravázlatok részletesek, ez azonban nem azt jelenti, hogy a pedagógus nem változtathat rajtuk. Kihagyhat vagy beilleszthet feladatokat a tanórába, és tetszőlegesen alakíthatja a rájuk szánt időt.
Mi magunk is javaslunk alternatív megvalósítási formákat egy-egy feladathoz, ezeket sötétszürke betűszínnel jelöltük. Az óratervben a potenciális tanítói közléseket T, a várható tanulói válaszokat pedig D betűvel láttuk el. Az órán használható feladatok/tesztek a Feladatok közt találhatók. Az óratervben szerepelnek olyan tananyaghoz kapcsolódó feladatok, amelyek a tanóra szűkös időkeretébe már nem illeszthetők be. A pedagógus feladhatja őket szorgalmi, házi feladatként, vagy az általunk 45 percesnek szánt órát kiegészítve, dupla órát tarthat az adott témakörben. Ezek természetesen differenciálásra is alkalmasak, de arra is figyeltünk, hogy más tanórák előírt követelményeihez is igazodjunk: a médiás tartalomra koncentráló feladattal egyúttal egy másik tantárgyhoz (pl. magyar nyelv, vizuális kultúra, környezetismeret, matematika) kapcsolódó készség vagy ismeretanyag gyakorlásához is segítséget nyújtunk. Az óra tananyagához kapcsolódó érdekes cikkeket az Ajánlott olvasmányok részben soroltuk fel. A Mellékletek rész az órai feladatokhoz tartozó nyomtatható/kivetíthető eszközöket tartalmazza.
Az óraterv, az órai feladatok és a mellékletek a cikk alatt, a Letöltések részben találhatók.
A körülöttünk lévő digitális világ
Tantárgy: Digitális kultúra
Az óra címe: A körülöttünk lévő digitális világ
Órakeret/Időtartam: 45 perc
Az óra típusa: bevezető óra
Az óra célja:
- Felmérni a tanulók internethasználati szokásait és internettel kapcsolatos előzetes tudását.
- Tisztázni az internethasználattal kapcsolatos alapfogalmakat.
- Megfogalmazni az alapvető szabályokat, amelyeket érdemes betartani internetezés közben.
Az óra didaktikai feladatai: új ismeretek kialakítása
Tantárgyi kapcsolatok: környezetismeret, etika
Kulcsfogalmak: internet, képernyőidő, digitális házirend
Eszközök: Mellékletek, Feladatok, egy gombolyag fonál
Teremigény:
- Csoportmunkához és mozgásos játékokhoz szükséges tágabb tér.
- Ha van rá lehetőség, projektorral érdemes kivetíteni a képernyőidőhöz kapcsolódó képet (Melléklet).
Előzetes tennivaló:
- Feladat: az 1. feladatlap kitöltése a tanulókkal.
- Szóban érdemes felmérni, hogy kinek milyen eszközhasználati szokása van otthon, van-e saját eszköze stb.
Ötletek/Megjegyzés:
- A színes négyzetekből szükség lesz egy-egy nagyobb, legalább A4-es, de inkább A3-as méretű, ezeket a tanterem megfelelő részén el kell helyezni az óra előtt.
- Előkészületként az eszközkártyákat (melléklet 2), a számegyenest és a színes négyzeteket (melléklet 1) ki kell nyomtatni megfelelő számban, attól függően, hogy egyéni vagy csoportmunka lesz a választott munkaforma.
- Az órán tanultakat érdemes inkább elektronikusan vagy kinyomtatva odaadni a gyerekeknek (melléklet 3).
- A házi feladathoz szükséges a digitális házirend sablonja (melléklet 6) kivetítve vagy kinyomtatva.
- Az órán a gyerekek kiscsoportban vagy frontális óravezetés mellett dolgoznak.
Ajánlott olvasmányok:
A képernyőidővel kapcsolatos cikkek:
- Képernyőidő
- WHO ajánlás arról, hogy mennyi időt tölthet a gyerek a képernyő előtt
- Előzd meg a vitákat, már a nyár elején tisztázzátok a digitális házirendet!
- Napi 1-2 órát szabadna csak képernyő előtt ülni a gyerekeknek – különben könnyen elhízhatnak
- WHO: kétéves kora előtt passzívan se üljön a gyerek a képernyő előtt
- Sokkoló számok: az életünk negyedét képernyők előtt éljük
- Tényleg tönkreteszi a fiatalokat az okostelefon?
A közös képernyőidőről Jordan Shapiro (magyar és angol nyelven):
- Felejtsd el a képernyőidőt – kapcsolódás az online generációhoz
- Forget Screen Time Rules — Lean In To Parenting Your Wired Child, Author Says
Digitális házirend:
- 10 szabály digitális gyerekneveléshez – 6-11 éves korig
- Internetes házirend: így segít a családi képernyőszabály
A digitális világ más tanórákon:
Tervezés közben gondoltunk más tanórákra is, ezért egy rajzórai integrációval is készültünk, ahol egy kiskutyával, illetve egy robottal tehetjük szórakoztatóbbá a digitális házirend feldolgozását. Az elkészítést, az útmutató mellett egy kis videóval is demonstrájuk.
A feladat célja, hogy a vizuális kultúra tantárgyon keresztül élményszerűvé tegye a gyerekekkel közösen megalkotott digitális házirend szabályait. Olyan mozgatható képet készítünk, amely a gyerekek számára kedves. A látványos munka és a szép megjelenés sikerélményt jelent, ami erősíti az üzenetet.
Letölthető fájlok tartalmai:
- Teljes dokumentum
- Óravázlat
- Feladatok:
- Bemeneti kérdések (tanítói és tanulói példány)
- Kimeneti kérdések (tanítói és tanulói példány)
- Szorgalmi és/vagy differenciáló feladatok és megoldásaik
- Mellékletek:
- Időmérő eszközök (idővonal, négyzetek - kicsi és nagy méretben)
- Digitális eszközök
- Kép két gyerekről, akik gépeznek
- Kulcsszavak, definíciók
- Kilépőkártya
- Digitális házirend
- Digitális házirend készítése más tanórán