Alsósokra hangolva – médiatudatosságot fejlesztő óratervek: A körülöttünk lévő digitális világ

2021. 02. 08. internet óravázlat 3–4. évfolyam

A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ honlapjának Médiaszertár rovatában médiaértéssel kapcsolatos témájú segédanyagokkal nyújtunk segítséget elsősorban az általános iskola felső tagozatán, illetve a középiskolában oktató pedagógusoknak. Az alábbi óravázlat egy többrészes, hiánypótló sorozat első része, amelyben az alsós korosztályt oktató pedagógusok számára kínálunk óraterveket az internethasználat, internetbiztonság, illetve az ezekkel kapcsolatos netes jelenségek témakörében.

A témák kiválasztásában arra törekedtünk, hogy azok valóban a gyerekek médiafogyasztási szokásait, valamint digitális eszközhasználatát tükrözzék. Az óravázlatok részletesek, ez azonban nem azt jelenti, hogy a pedagógus nem változtathat rajtuk. Kihagyhat vagy beilleszthet feladatokat a tanórába, és tetszőlegesen alakíthatja a rájuk szánt időt.

Mi magunk is javaslunk alternatív megvalósítási formákat egy-egy feladathoz, ezeket sötétszürke betűszínnel jelöltük. Az óratervben a potenciális tanítói közléseket T, a várható tanulói válaszokat pedig D betűvel láttuk el. Az órán használható feladatok/tesztek a Feladatok közt találhatók. Az óratervben szerepelnek olyan tananyaghoz kapcsolódó feladatok, amelyek a tanóra szűkös időkeretébe már nem illeszthetők be. A pedagógus feladhatja őket szorgalmi, házi feladatként, vagy az általunk 45 percesnek szánt órát kiegészítve, dupla órát tarthat az adott témakörben. Ezek természetesen differenciálásra is alkalmasak, de arra is figyeltünk, hogy más tanórák előírt követelményeihez is igazodjunk: a médiás tartalomra koncentráló feladattal egyúttal egy másik tantárgyhoz (pl. magyar nyelv, vizuális kultúra, környezetismeret, matematika) kapcsolódó készség vagy ismeretanyag gyakorlásához is segítséget nyújtunk. Az óra tananyagához kapcsolódó érdekes cikkeket az Ajánlott olvasmányok részben soroltuk fel. A Mellékletek rész az órai feladatokhoz tartozó nyomtatható/kivetíthető eszközöket tartalmazza.

Az óraterv, az órai feladatok és a mellékletek a cikk alatt, a Letöltések részben találhatók.  

A körülöttünk lévő digitális világ

Tantárgy: Digitális kultúra

Az óra címe: A körülöttünk lévő digitális világ

Órakeret/Időtartam: 45 perc

Az óra típusa: bevezető óra 

Az óra célja: 

Az óra didaktikai feladatai: új ismeretek kialakítása

Tantárgyi kapcsolatok: környezetismeret, etika

Kulcsfogalmak: internet, képernyőidő, digitális házirend

Eszközök: Mellékletek, Feladatok, egy gombolyag fonál

Teremigény:

Előzetes tennivaló:

Ötletek/Megjegyzés:

Ajánlott olvasmányok:

A képernyőidővel kapcsolatos cikkek:

A közös képernyőidőről Jordan Shapiro (magyar és angol nyelven): 

Digitális házirend:

A digitális világ más tanórákon:

Tervezés közben gondoltunk más tanórákra is, ezért egy rajzórai integrációval is készültünk, ahol egy kiskutyával, illetve egy robottal tehetjük szórakoztatóbbá a digitális házirend feldolgozását. Az elkészítést, az útmutató mellett egy kis videóval is demonstrájuk. 

A feladat célja, hogy a vizuális kultúra tantárgyon keresztül élményszerűvé tegye a gyerekekkel közösen megalkotott digitális házirend szabályait. Olyan mozgatható képet készítünk, amely a gyerekek számára kedves. A látványos munka és a szép megjelenés sikerélményt jelent, ami erősíti az üzenetet.

 

Letölthető fájlok tartalmai:

 
Utolsó frissítés időpontja: 2022.01.20.