Alsósokra hangolva – médiatudatosságot fejlesztő óratervek: Számítógép-ergonómia
A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ honlapjának Médiaszertár rovatában médiaértéssel kapcsolatos témájú segédanyagokkal nyújtunk segítséget elsősorban az általános iskola felső tagozatán, illetve a középiskolában oktató pedagógusoknak. Az alábbi óravázlat egy többrészes, hiánypótló sorozat első része, amelyben az alsós korosztályt oktató pedagógusok számára kínálunk óraterveket az internethasználat, internetbiztonság, illetve az ezekkel kapcsolatos netes jelenségek témakörében.
A témák kiválasztásában arra törekedtünk, hogy azok valóban a gyerekek médiafogyasztási szokásait, valamint digitális eszközhasználatát tükrözzék. Az óravázlatok részletesek, ez azonban nem azt jelenti, hogy a pedagógus nem változtathat rajtuk. Kihagyhat vagy beilleszthet feladatokat a tanórába, és tetszőlegesen alakíthatja a rájuk szánt időt.
Mi magunk is javaslunk alternatív megvalósítási formákat egy-egy feladathoz, ezeket sötétszürke betűszínnel jelöltük. Az óratervben a potenciális tanítói közléseket T, a várható tanulói válaszokat pedig D betűvel láttuk el. Az órán használható feladatok/tesztek a Feladatok közt találhatók. Az óratervben szerepelnek olyan tananyaghoz kapcsolódó feladatok, amelyek a tanóra szűkös időkeretébe már nem illeszthetők be. A pedagógus feladhatja őket szorgalmi, házi feladatként, vagy az általunk 45 percesnek szánt órát kiegészítve, dupla órát tarthat az adott témakörben. Ezek természetesen differenciálásra is alkalmasak, de arra is figyeltünk, hogy más tanórák előírt követelményeihez is igazodjunk: a médiás tartalomra koncentráló feladattal egyúttal egy másik tantárgyhoz (pl. magyar nyelv, vizuális kultúra, környezetismeret, matematika) kapcsolódó készség vagy ismeretanyag gyakorlásához is segítséget nyújtunk. Az óra tananyagához kapcsolódó érdekes cikkeket az Ajánlott olvasmányok részben soroltuk fel. A Mellékletek rész az órai feladatokhoz tartozó nyomtatható/kivetíthető eszközöket tartalmazza.
Számítógép-ergonómia
Tantárgy: digitális kultúra
Az óra címe: A számítógép–ergonómia
Órakeret/Időtartam: 45 perc
Az óra típusa: az ismereteket megszilárdító (rendszerező) óra
Az óra célja:
- tudatosítani a helyes eszközhasználati szokásokat az egészség érdekében
- megfogalmazni alapvető ergonómiai szabályokat, amelyeket érdemes betartani eszközhasználat közben
Az óra didaktikai feladatai: meglévő ismeretek rendszerezése
Tantárgyi kapcsolatok: környezetismeret, testnevelés, digitális kultúra, rajz és vizuális kultúra
Kulcsfogalmak: képernyőidő, digitális házirend, egészség, ergonómia
Eszközök: projektor, tábla, nyomtatott feladatok
Teremigény:
- csoportmunkához és mozgásos játékokhoz szükséges tágabb tér
- projektor
- tábla
Előzetes tennivaló:
- Feladat 1 feladatlap kitöltése a tanulókkal – amennyiben ez a „A körülöttünk lévő digitális világ” óra folytatása
Ötletek/Megjegyzés:
- feladatok kinyomtatása egyéni és csoportos munkához
- videó lejátszásának biztosítása (hang nem szükséges)
- a Mellékletekben a tantárgyi kapcsolódást segítő tevékenységeket állítottuk össze
Letölthető fájlok tartalmai:
- Teljes dokumentum
- Óravázlat
- Feladatok:
- Bemeneti kérdések (tanítói és tanulói példány)
- Kimeneti kérdések (tanítói és tanulói példány)
- Helytelen szokások és azok helyes változatai (tanítói és tanulói példány)
- Melyik a helyes és a helytelen testtartás? (tanítói és tanulói példány)
- Összefoglaló az órához
- Mellékletek:
- Képregény készítése StoryBoardThat segítségével
- PIVOT Animator
- Ergonómiával kapcsolatos feladatok testnevelés órára
Utolsó frissítés időpontja: 2022.01.20.