Alsósokra hangolva – médiatudatosságot fejlesztő óratervek: Netikett
Az alábbi óravázlat az alsósoknak szóló sorozatunk következő része, amelyben a helyes online viselkedés, a netikett szabályaival foglalkozunk. Az óra lehet A digitális lábnyom óra folytatása, de önállóan is megtartható. Az óratervben szerepelnek olyan tananyaghoz kapcsolódó feladatok, amelyek a tanóra szűkös időkeretébe már nem illeszthetők be. A pedagógus feladhatja őket szorgalmi, illetve házi feladatként, vagy az általunk 45 percesnek szánt órát kiegészítve, két tanórát is tarthat az adott témakörben.
Az óratervben egy-egy feladathoz alternatív megvalósítási formákat is javaslunk, ezeket sötétszürke betűszínnel jelöltük. A potenciális tanítói közléseket T, a várható tanulói válaszokat pedig D betűvel láttuk el. Az órán használható feladatok/tesztek a Feladatok közt találhatók. A Mellékletek rész az órai feladatokhoz tartozó nyomtatható/kivetíthető eszközöket tartalmazza.
Netikett
Tantárgy: digitális kultúra
Az óra címe: Netikett
Órakeret/Időtartam: 45 perc
Az óra típusa: az ismereteket megszilárdító (rendszerező) óra
Az óra célja: megfogalmazni a helyes online viselkedési szabályokat (netikett)
Az óra didaktikai feladatai: meglévő ismeretek rendszerezése
Tantárgyi kapcsolatok: digitális kultúra, erkölcstan
Kulcsfogalmak: etikett, netikett, viselkedés, digitális jelenlét, digitális én
Eszközök:
- laptop, projektor
- egy könyv a helyes járás demonstrálásához
Előzetes tennivaló:
- Feladat 1 feladatlap kitöltése a tanulókkal – amennyiben ez a „Digitális lábnyom” és/vagy „Az internet előnyei és hátrányai” óra folytatása
- A Digitális lábnyomaink óra házi feladatát (Feladat 2A) itt az órán fogjuk röviden megbeszélni, amennyiben ez annak az órának a folytatása. (Melléklet 1)
Ötletek/Megjegyzés: A feladatok nagy része szorosan kapcsolódik Digitális lábnyomaink című anyagunkhoz, érdemes kapcsolni őket.
Letölthető fájlok tartalmai:
- Teljes dokumentum
- Óravázlat
- Feladatok:
- Bemeneti kérdések (tanulói és tanítói változat)
- Kimeneti kérdések (tanulói és tanítói változat)
- Forgószínpados feladatok (mesterlap és tanuló változat):
- Milyen lehet ez a személy?
- Hogyan kellett volna írnia?
- Alkossunk szabályokat!
- Mellékletek:
- Digitális lábnyomaink óra házi feladata
- Netikett összefoglaló
Utolsó frissítés időpontja: 2022.01.20.