Alsósokra hangolva – médiatudatosságot fejlesztő óratervek: Digitális Én
Az alábbi óravázlat az alsósoknak szóló sorozatunk következő része, amelyben az online személyiséggel, azaz a digitális énnel foglalkozunk. Az óra lehet A digitális lábnyomaink óra folytatása, de önállóan is megtartható. Az óratervben szerepelnek olyan tananyaghoz kapcsolódó feladatok, amelyek a tanóra szűkös időkeretébe már nem illeszthetők be. A pedagógus feladhatja őket szorgalmi, illetve házi feladatként, vagy az általunk 45 percesnek szánt órát kiegészítve két tanórát is tarthat az adott témakörben.
Az óratervben egy-egy feladathoz alternatív megvalósítási formákat is javaslunk, ezeket sötétszürke betűszínnel jelöltük. A potenciális tanítói közléseket T, a várható tanulói válaszokat pedig D betűvel láttuk el. Az órán használható feladatok/tesztek a Feladatok közt találhatók. A Mellékletek rész az órai feladatokhoz tartozó nyomtatható/kivetíthető eszközöket tartalmazza.
Digitális én
Tantárgy: digitális kultúra
Az óra címe: Digitális én, online-offline személyiségünk
Órakeret/Időtartam: 45 perc
Az óra típusa: új ismereteket átadó óra
Az óra célja:
- A tanulók önismeretét fejleszteni.
- A digitális térben kialakított személyiség fogalmát tisztázni, megvizsgálni.
Az óra didaktikai feladatai:
- A tanulók ismerjék meg a digitális én jelenségét és fogalmát!
- Ismereteik birtokában legyenek képesek megkülönböztetni a valós ént a digitális éntől.
- A tevékenykedtető feladatok közben tapasztalják meg, hogy a valós én és a digitális én nem ugyanaz, ugyanannak a személynek több digitális én-je is lehet, ugyanakkor az az ideális, ha a digitális énünk nem tér el valódi, offline énünktől.
- A tanulók ismerjék fel, hogy a digitális lábnyomhoz kapcsolódva fontos szerepük van abban, milyen digitális ént alakítanak ki magukról az online világban.
Tantárgyi kapcsolatok: környezetismeret, etika, rajz és vizuális kultúra
Kulcsfogalmak: önismeret, digitális én, szelfi
Eszközök: Feladatok kinyomtatva
Előzetes tennivaló: A tanulóknak előzetesen adjuk ki házi feladatként (Digitális én kérdőív – Melléklet 2).
Megjegyzés: A Melléklet 3-ban Horváth Anita pszichológus munkatársunk három potenciálisan felmerülő kérdés megválaszolásával segíti a pedagógusokat abban, hogy a digitális ént hogyan értelmezzük, ennek milyen sajátosságai vannak az érintett korosztályban.
Ajánlott irodalom:
Szabó Orsi: A digitális én. Utolsó letöltés: 2021. 03. 16.
Fehér Katalin: Digitális ÉN (Mindenki Akadémiája). Utolsó letöltés: 2021. 03. 16.
Letölthető fájlok tartalmai:
- Teljes dokumentum
- Óravázlat
- Feladatok:
- Én és én, azaz ilyen vagyok különböző helyzetekben
- A digitális énem és a valódi énem
- A digitális énem kérdőív
- Profil felismerés
- Profil felismerés (javaslatok a megbeszélésre)
- Szelfi
- Szelfi készítése
- Igaz-hamis játék
- Mellékletek:
- Macska és akinek mutatná magát
- Füzetbe ragasztható jegyzet
- Három gyakori kérdés és válasz a digitális énnel kapcsolatban
Utolsó frissítés időpontja: 2022.01.20.