Alsósokra hangolva – médiatudatosságot fejlesztő óratervek: Digitális lábnyomaink
Az alábbi óravázlat az alsósoknak szóló sorozatunk következő része, amelyben a direkt vagy indirekt módon hagyott digitális lábnyomunkkal foglalkozunk. Az óra lehet Az Internet előnyei és hátrányai óra folytatása, de önállóan is megtartható. Az óratervben szerepelnek olyan tananyaghoz kapcsolódó feladatok, amelyek a tanóra szűkös időkeretébe már nem illeszthetők be. A pedagógus feladhatja őket szorgalmi, illetve házi feladatként, vagy az általunk 45 percesnek szánt órát kiegészítve, jelen esetben akár három tanórát is tarthat az adott témakörben.
Az óratervben egy-egy feladathoz alternatív megvalósítási formákat is javaslunk, ezeket sötétszürke betűszínnel jelöltük. A potenciális tanítói közléseket T, a várható tanulói válaszokat pedig D betűvel láttuk el. Az órán használható feladatok/tesztek a Feladatok közt találhatók. Az óra tananyagához kapcsolódó érdekes cikkeket az Ajánlott olvasmányok részben soroltuk fel. A Mellékletek rész az órai feladatokhoz tartozó nyomtatható/kivetíthető eszközöket tartalmazza.
Digitális lábnyomaink
Tantárgy: digitális kultúra
Az óra címe: Digitális lábnyomaink
Órakeret/Időtartam: 45 perc
Az óra típusa: új ismereteket közlő óra
Az óra célja:
- A digitális lábnyom fogalmának megismertetése.
- A tanulók értsék meg, hogy minden felhasználó internetezés közben kitörölhetetlen és követhető nyomokat hagy maga után.
- Legyenek képesek különbséget tenni a direkt és indirekt digitális lábnyom között.
- A tanulók tudatosabb internetfelhasználóvá váljanak a digitális lábnyom jelenségének megismerésével.
- A foglalkozás végére a tanulók legyenek képesek értelmezni, mit jelent „Az internet nem felejt” kifejezés.
Az óra didaktikai feladatai: új ismeretek szerzése, a tudatos internethasználat fejlesztése a digitális lábnyom jelenségének megértésével
Tantárgyi kapcsolatok: digitális kultúra, vizuális kultúra, etika, környezetismeret
Kulcsfogalmak: digitális lábnyom
Eszközök:
- laptop, projektor;
- lábnyomos csomagolópapír, színes filcek;
- Feladatok és Mellékletek (pl.: weboldalak és alkalmazások ikonjai, füzetbe ragasztható fogalomkártya, reflexiós lábnyomok
Ajánlott olvasmányok
- Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány – Mit jelent a digitális lábnyom? (időtartam: 0:35), utolsó letöltés: 2021. 02. 24.
- Klausz Melinda: Megosztok, tehát vagyok. Szakértői kérdések és válaszok a közösségi médiáról. Atheneum Kiadó Kft. 2017. Budapest.
- Námesztovszki Zsolt – Tudatos és biztonságos internethasználat – A digitális lábnyom (időtartam: 14:04), utolsó letöltés: 2021. 02. 24.
Letölthető fájlok tartalmai:
- Teljes dokumentum
- Óravázlat
- Feladatok:
- Reflexió
- Házi feladat
- Digitális lábnyomok (tanulói és tanítói változat)
- Jó vagy nem? (tanulói és tanítói változat)
- Kinek mekkora a digitális lábnyoma? (A-E változatban)
- Mellékletek:
- Képek
- Montázs (tanulói és tanítói változat)
- Digitális lábnyom összefoglaló
- Irányított beszélgetéshez ötletek
Utolsó frissítés időpontja: 2022.01.20.