Alsósokra hangolva – médiatudatosságot fejlesztő feladatok
Az alábbi feladatok harmadik-negyedik évfolyamos gyerekeknek készültek. Céljuk, hogy akár egy-egy feladat kapcsán is lehessen médiaértéssel, médiatudatossággal foglalkozni a tanórákon.
A feladatok leírásában szerepel a feladat célja, a feladat által érintett fogalmak felsorolása. Megtalálható továbbá, hogy milyen műveltségi területhez, tantárgyhoz kapcsolható, és hogy milyen képességeket fejleszt. Jeleztük, ha a feladat megoldásához előzetes tudás szükséges.
Szeretnénk ezekkel a feladatokkal lehetőséget kínálni, hogy matematika, etika, vizuális kultúra, környezetismeret vagy technika és tervezés órán is lehessen a gyerekekkel médiahasználatról beszélgetni, fontos médiajelenségeket vizsgálni röviden. A feladatok általában több tantárgy anyagát ötvözik, a feladat leírásában jeleztük, hogy melyek ezek a tantárgyak. A kiegészítő feladatokban ötleteket adunk arra, hogyan lehetne az adott feladatot egy másik tantárgy óráján felhasználni. Legtöbbször komplex feladatokról van szó, például számolás, mérés, és alaprajz értelmezése szükséges a megoldáshoz, tehát egyszerre több tantárgy tudásanyagát mozgatják meg.
A feladatokkal a mindennapi élethez szükséges gyakorlatias gondolkodást is szeretnénk fejleszteni, ezért általában ilyen részük is van, például: ha internetkábelt veszünk a másik szobában található számítógéphez, akkor olyan hosszú vezetéket kell venni, amely a fal átfúrása nélkül is elér a megfelelő helyre.
A fogalmak és témák a 2020-as NAT kerettanterveihez igazodnak.
A feladatok szabadon változtathatók, átalakíthatók, új kérdésekkel bővíthetők, vagy rövidíthetők, más megközelítéssel, újragondolással más tantárgyak óráin is használhatók.
Minden feladat után megtalálható a megoldása. A médiaértési, médiahasználati tanulsághoz magyarázatot is adunk, illetve ajánlunk olyan forrásokat, amelyekből tájékozódni lehet.
Ha lehetséges, a feladatot IKT eszközökön való felhasználásra alkalmas formátumban is elérhetővé tesszük. A legtöbb feladatnak éppen ezért van ppt-s változata, mert ez nem igényli semmilyen szoftver, applikáció telepítését, a PowerPoint segítségével használhatók.
Letölthető feladatok:
- Facebookos fejtörő
- A feladat célja: Felhívni a diákok figyelmét a biztonságos jelszó fontosságára, és tudatosítani, hogy melyek a biztonságos jelszó elemei.
- Érintett műveltségi területek: Magyar nyelv és irodalom, digitális kultúra, vizuális kultúra.
- Letöltés: pdf
- Hibás chip
- A feladat célja: Az ikonok működésén keresztül beszélgetni a gyerekekkel arról, hogy mit jelet az interneten a biztonságos oldal, illetve az internetes vásárlás veszélyességére figyelmeztetni őket.
- Érintett műveltségi területek: Digitális kultúra, vizuális kultúra, etika.
- Letöltés: pdf, docx, pptx
- Hol legyen?
- A feladat célja: Az internethasználat néhány alapvető tudnivalójának tisztázása, a tudatos és biztonságos internethasználat alapjainak megismertetése, megbeszélése.
- Érintett műveltségi területek: Digitális kultúra, vizuális kultúra, technika és tervezés, etika, környezetismeret.
- Letöltés: pdf, docx, pptx
- Hova utazunk?
- A feladat célja:a 3. és 4. osztályos környezetismeret tananyagra épülően, játékos formában átismételni Magyarország egyes tájait, nevezetességeit, hazánk kulturális örökségének egyes elemeit.
- Érintett műveltségi területek: Környezetismeret, vizuális kultúra.
- Letöltés: pdf
- Idézzük meg!
- A feladat célja:Az interneten olvasott információk iránti kritikus hozzáállás kialakítása.
- Érintett műveltségi területek: Magyar nyelv és irodalom, etika, rajz és vizuális kultúra, digitális kultúra.
- Letöltés: pdf
- Játékos halmazok
- A feladat célja: A halmazokkal és táblázatokkal kapcsolatos ismeretek elmélyítése. A videójátékok korhatári besorolásának megismertetése a gyerekkel, a jelölések értelmezése, annak megbeszélése, hogy miért fontos ezekre a jelölésekre odafigyelni.
- Érintett műveltségi területek: Matematika, digitális kultúra.
- Letöltés: pdf, docx
- Képes furcsaságok
- A feladat célja: Megismertetni a tanulókkal a képpel mesélés lehetőségét, és ezzel együtt a képek szerkesztésével való befolyásolást, gondolatébresztést.
- Érintett műveltségi területek: Vizuális kultúra, magyar nyelv és irodalom.
- Letöltés: pdf
- Ki mit vigyen?
- A feladat célja: Megbeszélni a gyerekekkel, hogy melyik okoseszköz mire való, melyiket mire célszerű használni, az okoseszközök balesetmentes használata.
- Érintett műveltségi területek: Digitális kultúra, technika és tervezés, matematika.
- Letöltés: pdf, docx
- Közlekedj okosan!
- A feladat célja: Az okoseszközök tudatos használatára felhívni a gyerekek figyelmét, illetve tisztázni az alapvető közlekedési szabályokat, például a zebrán való átkelés tudnivalóit, érzékenyíteni a gyerekeket arra, hogy felismerjék és elkerüljék a veszélyes helyzeteket.
- Érintett műveltségi területek: Digitális kultúra, technika és tervezés.
- Letöltés: pdf, docx
- Mi az IoT?
- A feladat célja: Az IoT fogalmának tisztázása, az internetre kapcsolódó okoseszközök előnyeinek és kockázatainak megbeszélése.
- Érintett műveltségi területek: Digitális kultúra, technika és tervezés, etika.
- Letöltés: pdf, docx
- Sok vagy kevés?
Utolsó frissítés időpontja: 2021.10.28.