Alsósokra hangolva – médiatudatosságot fejlesztő óratervek: A reklám a barátunk?
Az alábbi óravázlat az alsósoknak szóló sorozatunk következő része, amelyben a reklámok kereskedelmi logikájával ismerkedünk majd meg. Az óra nem kapcsolódik a sorozat korábbi elemeihez – önállóan megtartható. Az óratervben szerepelnek olyan tananyaghoz kapcsolódó feladatok, amelyek a tanóra szűkös időkeretébe már nem illeszthetők be. A pedagógus feladhatja őket szorgalmi, illetve házi feladatként, vagy az általunk 45 percesnek szánt órát kiegészítve két tanórát is tarthat az adott témakörben.
Az óratervben egy-egy feladathoz alternatív megvalósítási formákat is javaslunk, ezeket sötétszürke betűszínnel jelöltük. A potenciális tanítói közléseket T, a várható tanulói válaszokat pedig D betűvel láttuk el. A Mellékletek rész az órai feladatokhoz tartozó nyomtatható/kivetíthető eszközöket tartalmazza.
A reklám a barátunk?
Tantárgy: digitális kultúra
Az óra címe: A reklám a barátunk?
Órakeret/Időtartam: 45 perc
Az óra típusa: az ismereteket közlő óra
Az óra célja:
- Megvilágítani azt, hogy ingyenes tartalom (film, játék, videó) nincs, valakinek fizetnie kell érte.
- Miért fizetnek helyettünk a reklámozók?
- Biztos, hogy mi semmit sem adunk az ingyenes tartalmakért?
- Jó, hogy ez így van?
Az óra didaktikai feladatai: új ismeretek átadása
Tantárgyi kapcsolatok: etika, vizuális kultúra
Kulcsfogalmak: tartalom, tartalomgyártás, tévécsatorna, tévéműsor, videómegosztó, videó, videójáték, reklám, célcsoport, költség, média, médium
Eszközök: Mellékletek
Teremigény: projektor szükséges azoknak az ábráknak a kivetítéséhez, amelyeket a gyerekekkel értelmezni fogunk, többféle munkaforma alkalmazását teszi lehetővé, ha a gyerekek számítógépet vagy tabletet használhatnak.
Előzetes tennivaló:
- Szóban érdemes felmérni, hogyan vélekednek a gyerekek a reklámokról, elfogadják vagy idegesítőnek tartják őket.
- Ha a gyerekek számítógépet, tabletet használnak, akkor gondoskodni kell arról, hogy csoportmunka esetén a csoport, egyéni munka esetén mindenki kapja meg az órán használandó anyagokat.
Ötletek/megjegyzés:
- Erre az órára több képet (A) szerkesztettünk, amelyek a magyarázataikkal (B) együtt a Mellékletekben megtalálhatók.
- A feladatok megoldhatók egyéni, páros vagy csoportmunkában is, ez inkább az órán használható eszközöktől függ.
- A feladatokat érdemes kivetíteni és/vagy digitális formában feldolgozni a gyerekekkel, mert sok színes ábrával fognak dolgozni, ezért a nyomtatást nem javasoljuk.
Letölthető fájlok tartalmai:
- Teljes dokumentum
- Óravázlat
- Mellékletek:
- Julcsi története, javaslat a megbeszélésére és egy kép Julcsiról
- A gazdaság működéséről ábra és magyarázata
- Problémafelvetésről ábra és magyarázata
- Nagyobb bevételről ábra és magyarázata
- A samponreklám útjáról ábra és magyarázata
- "Ingyen van" ábra és magyarázata
- Különbség videómegosztó cég és feltöltő között témakör magyarázata
- Youtuber és Youtube reklám témákról ábrák
- A reklámok szerepe a tartalomgyártásban témakörhöz vázlatos javaslat megbeszélésre
- A reklámok szerepe a tartalomgyártásban témakör bővebb kifejtése
- Alternatív házi feladat
Utolsó frissítés időpontja: 2022.01.20.