Alsósokra hangolva – médiatudatosságot fejlesztő óratervek: Adatvédelem és robotok
Az alábbi óravázlat az alsósoknak szóló sorozatunk következő része, amelyben az adatvédelem alapjaival foglalkozunk úgy, hogy egyúttal az algoritmikus gondolkodást is fejlesztjük. Az óra nem kapcsolódik sorozatunk korábbi részeihez – önállóan megtartható. Az óratervben szerepelnek olyan tananyaghoz kapcsolódó feladatok, amelyek a tanóra szűkös időkeretébe már nem illeszthetők be, ezeket a pedagógus feladhatja szorgalmi, illetve házi feladatként.
Az óratervben egy-egy feladathoz alternatív megvalósítási formákat is javaslunk, ezeket sötétszürke betűszínnel jelöltük. A potenciális tanítói közléseket T, a várható tanulói válaszokat pedig D betűvel láttuk el. Az órán használható feladatok/tesztek a Feladatok közt találhatók. A Mellékletek rész az órai feladatokhoz tartozó nyomtatható/kivetíthető eszközöket tartalmazza.
Adatvédelem és robotok
Tantárgy: digitális kultúra
Az óra címe: Adatvédelem és robotok
Órakeret/Időtartam: 45 perc
Az óra típusa: új ismereteket átadó óra
Az óra célja:
- az adatvédelem alapjai
- a robotok működési mechanizmusának megismerése, utasítások adása, megértése, végrehajtása
- az algoritmikus gondolkodás alapjainak letétele, kritikai gondolkodás fejlesztése, egyszerű folyamatábra elkészítése egy történet alapján.
Az óra didaktikai feladatai:
- a tanulók ismerjék meg a programozás alapjait és az algoritmus fogalmát;
- ismereteik birtokában legyenek képesek egyszerű utasítás-sorokat összeállítani, azokat értelmezni és végrehajtani;
- A tevékenykedtető feladatok közben tapasztalják meg, hogy hogyan működnek a robotok, ugyanakkor kritikai gondolkodásra is serkentse őket, hogy egy adott problémát, feladatot többféleképpen is meg lehet oldani.
- A tanulók ismerjék fel, hogy egy adott helyzetben több választási lehetőség is kínálkozik, és egy cél eléréséhez több útvonalat is bejárhatnak.
Tantárgyi kapcsolatok: matematika, környezetismeret, etika, rajz és vizuális kultúra
Kulcsfogalmak: robot, parancs, döntés, algoritmus, folyamatábra, adatvédelem
Eszközök: kivetítő, nyomtatott, laminált sakktábla, nyomtatott jelek utasításokra.
Teremigény:
- Frontális és csoportmunkára egyaránt alkalmas terem
- Egymás irányítgatására alkalmas terület
Előzetes tennivaló:
- nyomtatás,
- opcionális: laminálás, lego figurák/kupakok beszerzése
Ötletek/megjegyzés:
- Használjunk egyszerű eszközöket az órán, mint kupakok, játékfigurák otthonról, amennyiben az iskola nem rendelkezik lego robottal vagy bee-botokkal.
Letölthető fájlok tartalmai:
- Teljes dokumentum
- Óravázlat
- Feladatok:
- Sakktábla
- Folyamatábra-sablon (tanítói és tanulói példány)
- Médiatudatos algoritmizálás (szorgalmi feladat és lehetséges megoldása)
- Mellékletek:
- Jelek utasításokhoz
- A kisfilmből levont tanulságok (javaslat megbeszélésre)
- Robotok filmekben/sorozatokban
- Robotok a valóságban
- Kattintsatok, betörők! – Netbiztonsági folyamatábra
- 3-4. osztály részére javasolt robotok és programok
Utolsó frissítés időpontja: 2022.01.20.